nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Glad talare
Använd de bästa talarnas knep för att få människor att lyssna. FOTO: Shutterstock

Ta efter de bästa talarna

De allra bästa talarna har flera likheter – knep som du också kan använda och som fungerar oavsett om du ska tala för 5 000 åhörare eller 15. Här är tipsen.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

1. Kliv in i rollen

Prio ett är att komma i rätt stämning. Skapa utrymme så att du kan samla dig mentalt innan du ska tala. Då får du energi och blir fokuserad i stället för att verka slutkörd eller förvirrad.

2. Träna och satsa på början och slutet

Öva på det du ska säga så blir det lättare att slappna av. Tänk också extra på att få till något bra de första och de sista 30 sekunderna – de första avgör om människor vill lyssna, de sista avgör vad publiken får med sig av det du sagt.

3. Anpassa efter publiken

Hur ser de som ska lyssna på det du ska prata om? Ta reda på vad de brottas med för problem och vad som motiverar dem. När du förstår deras perspektiv kommer de att lyssna på dig.

4. Använd kroppen

Det är sant det som sägs: Kroppsspråket är viktigare än vi tänker på. Stå stadigt, byt plats när du börjar prata om något nytt, håll upp tre fingrar när du ska nämna tre saker och böj dig framåt som för att prata förtroligt när du ska säga något extra viktigt.

5. Välkomna tystnaden

Du behöver inte prata på. Om du låter det vara tyst kan du faktiskt vinna tillbaka lyssnare du tappat, få chans att samla dig och skapa förväntan – ”Vad kommer nu?”

6. Bryt av

Prata aldrig mer än 20 minuter i sträck – ställ frågor till publiken eller be dem fråga dig.

7. Låtsas inte

Försök inte vara någon du inte är. Var i stället ditt bästa jag.

Källa: Fastcompany.com

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.