nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Glad talare
Använd de bästa talarnas knep för att få människor att lyssna. FOTO: Shutterstock

Ta efter de bästa talarna

De allra bästa talarna har flera likheter – knep som du också kan använda och som fungerar oavsett om du ska tala för 5 000 åhörare eller 15. Här är tipsen.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

1. Kliv in i rollen

Prio ett är att komma i rätt stämning. Skapa utrymme så att du kan samla dig mentalt innan du ska tala. Då får du energi och blir fokuserad i stället för att verka slutkörd eller förvirrad.

2. Träna och satsa på början och slutet

Öva på det du ska säga så blir det lättare att slappna av. Tänk också extra på att få till något bra de första och de sista 30 sekunderna – de första avgör om människor vill lyssna, de sista avgör vad publiken får med sig av det du sagt.

3. Anpassa efter publiken

Hur ser de som ska lyssna på det du ska prata om? Ta reda på vad de brottas med för problem och vad som motiverar dem. När du förstår deras perspektiv kommer de att lyssna på dig.

4. Använd kroppen

Det är sant det som sägs: Kroppsspråket är viktigare än vi tänker på. Stå stadigt, byt plats när du börjar prata om något nytt, håll upp tre fingrar när du ska nämna tre saker och böj dig framåt som för att prata förtroligt när du ska säga något extra viktigt.

5. Välkomna tystnaden

Du behöver inte prata på. Om du låter det vara tyst kan du faktiskt vinna tillbaka lyssnare du tappat, få chans att samla dig och skapa förväntan – ”Vad kommer nu?”

6. Bryt av

Prata aldrig mer än 20 minuter i sträck – ställ frågor till publiken eller be dem fråga dig.

7. Låtsas inte

Försök inte vara någon du inte är. Var i stället ditt bästa jag.

Källa: Fastcompany.com

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Ny som bloggare på KM

Vad är kvalitetskultur, vad innebär socialt ansvarstagande för kvalitetsarbetet och vad händer med kvalitetsrollen framöver? Det är några av de frågeställningar som KM:s nya bloggare brinner för. Först ut är Åsa Rönnbäck, SIQ.

Fokusera på kvalitetskulturen

Blogg

Kortsiktighet sätter käppar i hjulet för kvalitetsarbetet, det saknas ofta en kvalitetskultur. Men vilka beteenden formar en kvalitetskultur? Och går den att mäta? Ny forskning har börjat hitta svaren, berättar Åsa Rönnbäck i sin blogg.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Arbetsförmedlingens resa – Från kontroll till service

2013 stod Arbetsförmedlingen på botten i alla förtroendemätningar. Skalan nedåt fick byggas på för att de fick så låga siffror. Det blev början på ett arbete med både kund- och medarbetarresor för att vända trenden och hitta rätt förbättringsmöjligheter.

Lyckade innovationer kräver träffektivitet

Går det att vara innovativ i en effektiv värld? Magnus MackAldener, chef för Scanias transmissionsutveckling, menar att vi istället behöver vara träffektiva för att lyckas skapa framgångsrika innovationer. På Kvalitetsmagasinet Live berättade han om Scanias metod.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.