nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Tandläkare som använder uv-ljus
Så här kanske det kommer att se ut på den nya tandvårdskliniken i Umeå, som ska bli en testbädd för både ny teknik och nya arbetssätt. FOTO: Shutterstock

Tandvården testar digitalisering i Umeå

I början av 2018 öppnar en tandvårdsklinik i Umeå som ska bli en testbädd för digitala lösningar.
– Det kan bli världens smartaste tandvårdsklinik, säger Västerbottens tandvårdsdirektör Per Tidehag.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Det är med inspiration från andra delar av landet och andra delar av Norden som den nya tandvårdskliniken nu byggs upp. Den här typen av utvecklingskliniker finns på andra platser, men här tar man det ett steg längre, skriver Västerbottens läns landsting i ett pressmeddelande.

Underlättar mätning

Kommunikationen med den nya kliniken kommer att vara helt digital. Kallelser och av- och ombokning sker via patientens smartphone. Det kommer inte att finnas någon traditionell reception, utan patienterna checkar in med en QR-kod, och kan betala via sin smartphone.

Tillsammans med smarta behandlingsstolar gör det här att det blir lättare att mäta väntetider och hur lång tid olika behandlingar tar.

Nya arbetssätt

Men det blir fler förändringar. Istället för traditionell röntgen kommer tänderna att scannas. Kliniken kommer även att ha ett digitalt tandtekniskt laboratorium. En förhoppning är att man inom några år ska kunna använda röst- och rörelsestyrda smarta glasögon, som gör att tandläkaren till exempel kan se röntgenbilder och tala in till journalen. Om någon av de nya lösningarna inte fungerar som önskat kommer de att bytas ut.

Men utvecklingen begränsar sig inte till tekniken.

– Här ska vi också prova nya arbetssätt och teamformer, säger Anna-Maria Stenlund Berggren som arbetar med att utveckla den nya kliniken.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Bra måste ständigt bli bättre

Blogg

Ju bättre man blir desto mer krävs för att bli ännu bättre. Därför är det oerhört viktigt att kontinuerligt utveckla den tillgängliga kvalitetskompetensen i verksamheten, skriver Lars Sörqvist i sin blogg.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.