nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

E-post
Om du behöver ge negativ feedback i mejl kommer medarbetarna att lyssna bättre om de känner att du vill dem väl och att ni är på samma sida. FOTO: Shutterstock

Tänk extra innan du ger negativ feedback i mejl

Att ge feedback till någon vi träffar eller över telefon är en sak. Att framföra den i mejl är något helt annat. Vi uppfattar nämligen meddelanden mer negativt i mejl. Det gör att om du leder människor på distans behöver du tänka extra på att hitta rätt formuleringar.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Psykologen Daniel Goleman har beskrivit att det finns en naturlig negativ vinkling i mejl som beror på att signaler som röstläge och ansiktsuttryck saknas. Om den som skriver är positiv uppfattas meddelandet neutralt av mottagaren, är den som skriver neutral uppfattas meddelanden som negativt.

Det är mycket mer troligt att medarbetarna lyssnar på dina synpunkter om de känner att du vill dem väl och att ni är på samma sida. Så här gör du.

Börja med uppskattning

När du ska kritisera, var snäll. Börja med att uttrycka uppskattning för något som medarbetaren gjort. Du måste inte slå knut på dig själv utan det kan räcka med att uppmärksamma något enkelt som att du fått snabb återkoppling, eller att synpunkter från medarbetaren är en bra utgångspunkt för diskussioner.

Var specifik

Berätta vad som behöver göras. Var tydlig och konstruktiv i din feedback och fokusera på hur arbetet kan bli bättre. Använd inte kritiska omdömen utan var så specifik du kan om vad som behöver ändras. Ha en ”ja och”-inställning: ”Det här är en jättebra start, om du kan komma ner i tio bilder i presentationen så blir det toppen”.

Undvik att styra

Alla vill känna att de styr sitt arbete själva. Att skriva ”gör det här, gå dit, avsluta det där” får människor att känna sig som robotar. Skriv i stället ”kan du”, ”skulle du vilja”, ”vad tror du om att”.

Sätt upp milstolpar

Visa att ni rör er framåt. Den mänskliga hjärnan tycker om känslan av att komma någon vart. Även om ni är långt ifrån klara, sätt upp delmål så att medarbetaren ser att ”om jag gör det här så kommer vi vidare ett steg”.

Använd ordet ”ännu”

Lyssna på skillnaden mellan ”Den här rapporten är inte tillräckligt bra” och ”Den här rapporten är inte tillräckligt bra ännu”. ”Ännu” får oss att fortsätta jobba i stället för att känna att vi misslyckats.

Källa: Harvard business review

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Bra måste ständigt bli bättre

Blogg

Ju bättre man blir desto mer krävs för att bli ännu bättre. Därför är det oerhört viktigt att kontinuerligt utveckla den tillgängliga kvalitetskompetensen i verksamheten, skriver Lars Sörqvist i sin blogg.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.