nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Tänk på kundens behov innan du tänker på lösning

För att vara framgångsrik i en utvecklingsprocess så måste du förstå kundens behov på djupet, men idag hoppar många över kundperspektivet. Det menar Carina Rislund och Glenn Jonasson som nu ger ut boken ”Handbok i kundinvolvering”.

Handbok i kundinvolvering
  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Kundinvolvering handlar i grunden om att ta ”den andres” perspektiv och att alltid tänka behov före lösning, menar författarna.

– Vårt viktigaste budskap är att kundens röst ska höras genom hela utvecklingsprocessen. Det är lätt att utgå från sin egen världsbild och försöka göra nytta genom att så snabbt som möjligt presentera en lösning, säger Carina Rislund.

Tidskrävande men nödvändigt

I stället för att jobba så föreslår författarna en vetenskapligt grundad modell från service design som hjälper utvecklaren att förstå de behov som finns i kundens berättelser och handlingar.

– Det är ofta ett komplext och tidskrävande arbete att väga samman flera olika behov och intressen, men som vi ser det så finns det inget alternativ. Det går inte att genomföra en halvhjärtad kundinvolvering och förvänta sig innovativa idéer, säger Glenn Jonasson.

De teoretiska metoderna och modellerna följs av tips och övningar inom bland annat observation, samtalsteknik, visualisering och prototypande.

Förutom metoder vill författarna sprida medvetenhet om kundinvolvering och om vikten av att jobba nära kunden. Målgrupp är bland annat verksamhetsutvecklare och innovationsledare inom offentlig sektor. Kunderna som de ska förstå kan vara allt från kunden och kundens kund till finansiären eller användaren.

Boken ges ut av Kundlyftet.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Sätt ledarskapet först

Ledare

Digitaliseringen förändrar, förnyar och hittar lösningar vi tidigare bara fantiserade om. Men för att lyckas med digitala satsningar – oavsett om det handlar om att möta sina kunder via nya kanaler eller att automatisera arbetsuppgifter – så handlar det i slutändan om människor.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.