nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Tänk på kundens behov innan du tänker på lösning

För att vara framgångsrik i en utvecklingsprocess så måste du förstå kundens behov på djupet, men idag hoppar många över kundperspektivet. Det menar Carina Rislund och Glenn Jonasson som nu ger ut boken ”Handbok i kundinvolvering”.

Handbok i kundinvolvering
  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Kundinvolvering handlar i grunden om att ta ”den andres” perspektiv och att alltid tänka behov före lösning, menar författarna.

– Vårt viktigaste budskap är att kundens röst ska höras genom hela utvecklingsprocessen. Det är lätt att utgå från sin egen världsbild och försöka göra nytta genom att så snabbt som möjligt presentera en lösning, säger Carina Rislund.

Tidskrävande men nödvändigt

I stället för att jobba så föreslår författarna en vetenskapligt grundad modell från service design som hjälper utvecklaren att förstå de behov som finns i kundens berättelser och handlingar.

– Det är ofta ett komplext och tidskrävande arbete att väga samman flera olika behov och intressen, men som vi ser det så finns det inget alternativ. Det går inte att genomföra en halvhjärtad kundinvolvering och förvänta sig innovativa idéer, säger Glenn Jonasson.

De teoretiska metoderna och modellerna följs av tips och övningar inom bland annat observation, samtalsteknik, visualisering och prototypande.

Förutom metoder vill författarna sprida medvetenhet om kundinvolvering och om vikten av att jobba nära kunden. Målgrupp är bland annat verksamhetsutvecklare och innovationsledare inom offentlig sektor. Kunderna som de ska förstå kan vara allt från kunden och kundens kund till finansiären eller användaren.

Boken ges ut av Kundlyftet.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.