nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Lilian Klasson, vd för Stratvise, utforskar hinder och drivkrafter för den engagerade ledaren under Kvalitetsmagasinet Live. FOTO: Lisa Hydén

Tidsbrist hämmar den engagerade ledaren

Ett engagerat ledarskap är en förutsättning för en framgångsrik organisation. Men hur blir man en engagerad ledare? Lilian Klasson, vd för Stratvise, delade med sig av sina bästa tips under KM:s konferens Kvalitetsmagasinet Live.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

För att få en bild av hur den engagerade ledaren ser på sitt eget ledarskap och dess utmaningar har Lilian Klasson gjort en enkätstudie inför konferensen. Hon konstaterar att de allra flesta är överens om att en engagerad ledare är någon som kan visa vägen framåt, som ger energi, som visar intresse för individen och som skapar trygghet i organisationen att både våga lyckas och misslyckas.

– 90 procent svarade att de anser att de är en engagerad ledare. Om det stämmer har vi ett otroligt engagerat ledarskap, konstaterar hon.

Den engagerade ledaren finns dock inte bara till för medarbetarna utan känner ett engagemang för både kunden och ägaren eller ledningen. Det är också den viktigaste förutsättningen för att kunna vara engagerad. På andra plats kommer balans i livet och den tredje viktigaste förutsättningen för att kunna vara engagerad är det finns en tydlighet i vilka befogenheter man har.

Men det finns också hinder för ledarens engagemang. Brist på tid, för mycket administrativt arbete och för många möten blir ett hinder för att vara den engagerade ledaren.

– Titta i din kalender en månad bakåt. Hur mycket tid har du lagt på respektive intressent, medarbetare, kund eller ägare? Fundera över om det rätt prioritering, tipsar Lilian Klasson.

Läs mer om Lilian Klassons bästa tips:

Sex tips för att hitta ditt engagemang

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.