nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Foto: Stock Adobe.

Tio branscher där cyberhot skapar oro

Många företag och organisationer är oroliga för att bli utsatta för cyberbrott. Störst är oron inom försäkringsbranschen där nio av tio bolag tror att cyberbrotten hotar tillväxten i den egna verksamheten. Det visar PwCs globala undersökning CEO Survey som listat de tio branscher där oron är som störst.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Cyberattackerna har på senare tid ökat i omfattning och i många företag och organisationer finns en oro för att drabbas. Att försäkringsbranschen hamnar högst upp på ”oroslistan” har förklarliga skäl, menar Jakob Bundgaard, som är ansvarig för Cyber Security inom PwC Sverige:

– Det här är bolag som är verksamma i en bransch med stora finansiella värden, vilket naturligtvis ökar utsattheten för cyberbrott.

Undersökningen visar att 93 procent av de medverkande bolagen inom försäkringsbranschen till och med oroas över att cyberbrotten kan hota tillväxten i den egna verksamheten. På andra plats hamnar bank- och finansbranschen där motsvarande siffra är 89 procent. Därefter följer kommunikation med 85 procent som ser cyberbrott som ett tillväxthot.

– Gemensamt för alla branscher är vikten av att lyfta cybersäkerhetsfrågorna till ledningsgrupper och styrelser. Viktigt är även att bredda kompetensen i organisationen och skapa förberedelse för kommande förändringar inom lagstiftningen, säger Jakob Bundgaard.

Statistiken kommer från CEO Survey 2018 som är en global årlig undersökning. 1 293 vd:ar i 85 länder har medverkat, varav 100 respondenter från försäkringsbranschen.

De tio branscher där cyberhot skapar störst oro.

1. Försäkring 93

2. Bank och finans 89

3. Kommunikation 85

4. Teknologi 83

5. Underhållning och media 83

6. Energi 82

7. Statlig och offentlig sektor 82

8. Transport och logistik 82

9. Anläggning och konstruktion 76

10.Hälso- och sjukvård 76

Siffran anger andel oroade i procent. Källa: PwC:s CEO Survey.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Underlätta kundens värdeskapande med tjänstelogik

Recension

I boken Tjänstelogik, Per Skalén, beskrivs tjänstelogik som ett sätt att förstå, leda och utveckla en verksamhet. Den bygger på flera års forskning om tjänstelogik och lyfter praktiska exempel från tjänsteföretag, industriföretag och offentliga organisationer, till exempel Spotify, Ikea, Volvo och Skatteverket.

5 steg till ett agilt företag

Släpp toppstyrningen och agera som ett fiskstim

Styrelseproffset Lennart Francke, som har en bakgrund inom bankvärlden, är en stark förespråkare av ett agilt arbetssätt. Han är orolig för att svenska företag blir allt mer toppstyrda när det enligt honom är flexibilitet och kundorientering som är det vinnande konceptet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Kvaliteten på våra badvatten allt bättre

Kvaliteten på svenska badvatten blir allt bättre. Fler än nio av tio så kallade EU-bad, som är föremål för regelbundna kvalitetskontroller, har ett badvatten som klassificeras som utmärkt, bra eller tillfredsställande, visar Havs- och vattenmyndighetens och Folkhälsomyndighetens rapport om Sveriges badvattenkvalitet.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.