nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Tränade bort sjukdagar

Hemtjänsten i Snöstorp, Halmstad, satsade på träning på arbetstid. Resultatet blev ett tredubblat hälsotal på bara ett år.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Bakgrunden till satsningen, där alla i hemtjänsten i Snöstorp fick möjlighet att träna en timme om dagen, var ett hälsoprojekt kring hälsa och träning som gruppen deltog i 2013, skriver sajten Sunt arbetsliv. Upplägget byggde på att de anställda fick betalt en timme utöver ordinarie arbetstid om de tränade.

Effekten på antalet sjukdagar blev väldigt tydlig och andelen i arbetsgruppen som hade noll sjukdagar under ett år steg från 11 procent till 32 procent i slutet av projektet. Även efter att projektet slutförts så har siffran stigit och 2014 var det 40 procent som hade noll sjukdagar. Bakgrunden är att många fortsatt träna och att man lyckats vända kulturen i gruppen. Fokus har flyttats från hur tungt man upplever jobbet till att träning är ett sätt och en möjlighet att göra något åt situationen, exempelvis med ont i ryggen.

– Att det skulle bli så här bra var det ingen som trodde, säger Josefin Green, chef i hemtjänsten. Jag tror det handlar om att bli sedd. Man känner att arbetsgivaren vill satsa, att jag är värd något.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Ny som bloggare på KM

Vad är kvalitetskultur, vad innebär socialt ansvarstagande för kvalitetsarbetet och vad händer med kvalitetsrollen framöver? Det är några av de frågeställningar som KM:s nya bloggare brinner för. Först ut är Åsa Rönnbäck, SIQ.

Fokusera på kvalitetskulturen

Blogg

Kortsiktighet sätter käppar i hjulet för kvalitetsarbetet, det saknas ofta en kvalitetskultur. Men vilka beteenden formar en kvalitetskultur? Och går den att mäta? Ny forskning har börjat hitta svaren, berättar Åsa Rönnbäck i sin blogg.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Arbetsförmedlingens resa – Från kontroll till service

2013 stod Arbetsförmedlingen på botten i alla förtroendemätningar. Skalan nedåt fick byggas på för att de fick så låga siffror. Det blev början på ett arbete med både kund- och medarbetarresor för att vända trenden och hitta rätt förbättringsmöjligheter.

Lyckade innovationer kräver träffektivitet

Går det att vara innovativ i en effektiv värld? Magnus MackAldener, chef för Scanias transmissionsutveckling, menar att vi istället behöver vara träffektiva för att lyckas skapa framgångsrika innovationer. På Kvalitetsmagasinet Live berättade han om Scanias metod.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.