nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Tomas Jungert

Träning i dialog skapar driftiga arbetsteam

Forskaren Tomas Jungert vid Lunds universitet visar i en studie att övningar i dialog och i att ge återkoppling skapar driftiga och trygga arbetsteam. Arbetsgrupper som tränades i detta upplevde en ökad inre drivkraft och de trivdes bättre på jobbet än grupper som inte fick samma träning.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

– Väl fungerande och stöttande arbetsteam är särskilt viktigt i tider då många medarbetare känner sig stressade och upplever psykisk ohälsa, säger Tomas Jungert, docent i psykologi vid Lunds universitet.

Den metod som han utvärderat går ut på att i strukturerad dialog reflektera, motivera sin syn på teamet, sig själv och kollegorna vad gäller olika arbetsbeteenden. En del av metoden är ett spelmoment som gör att alla kommer till tals och alla lyssnar på varandras olika perspektiv. Utvärderingen gjordes genom att låta ett trettiotal arbetslag från olika branscher testa metodiken.

För att mäta metodens påverkan på medarbetarna använde sig Tomas Jungert av en etablerad teori inom psykologin – Self Determination Theory – SDT. Enligt den leder tillfredsställelse av behoven autonomi, känsla av kompetens och samhörighet till ökat välbefinnande samt inre motivation.

– Vi vet sedan tidigare att inre motivation ger bättre resultat än yttre när det gäller såväl välmående som förändrat beteende, berättar Tomas Jungert.

Han menar att det idag behövs ett större fokus på hur medarbetarna kan stödja varandra, i synnerhet som många stressade chefer kontrollerar och hämmar sin personal istället för att stödja den.

– Det här blir då ett sätt för arbetsgrupper att stödja varandra och på så sätt öka både motivationen och förbättra gruppklimat.

Sammanfattningsvis visade studien att medarbetare som fick träning i dialogövningar upplevde:

•Ökad samhörighet med gruppen

•Ökad inre arbetsmotivation

•Ökad kompetens vad gäller att skapa bra arbetsmål och göra ett bra jobb

•Ökad känsla av autonomi

Studien är publicerad i tidskriften Applied Psychology.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Underlätta kundens värdeskapande med tjänstelogik

Recension

I boken Tjänstelogik, Per Skalén, beskrivs tjänstelogik som ett sätt att förstå, leda och utveckla en verksamhet. Den bygger på flera års forskning om tjänstelogik och lyfter praktiska exempel från tjänsteföretag, industriföretag och offentliga organisationer, till exempel Spotify, Ikea, Volvo och Skatteverket.

5 steg till ett agilt företag

Släpp toppstyrningen och agera som ett fiskstim

Styrelseproffset Lennart Francke, som har en bakgrund inom bankvärlden, är en stark förespråkare av ett agilt arbetssätt. Han är orolig för att svenska företag blir allt mer toppstyrda när det enligt honom är flexibilitet och kundorientering som är det vinnande konceptet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Kvaliteten på våra badvatten allt bättre

Kvaliteten på svenska badvatten blir allt bättre. Fler än nio av tio så kallade EU-bad, som är föremål för regelbundna kvalitetskontroller, har ett badvatten som klassificeras som utmärkt, bra eller tillfredsställande, visar Havs- och vattenmyndighetens och Folkhälsomyndighetens rapport om Sveriges badvattenkvalitet.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.