nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Skatteverket hamnar i topp bland myndigheterna vad gäller kundbetyg. FOTO: Shutterstock

Tre av åtta myndigheter får godkänt i kundnöjdhet

Skatteverket är den myndighet som har mest nöjda kunder. Det visar Svenskt Kvalitetsindex studie bland kunderna hos åtta svenska myndigheter. Ett område som genomgående drar ner myndigheternas betyg är handläggningstiderna.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Kunder ställer i dag samma krav på myndigheter som på andra typer av tjänster och leverantör. Det är en förklaring till att myndigheterna genomgående får lågt betyg kring effektivitet i arbetet, till exempel handläggningstider.

Ingen myndighet når upp till betyg 75 på SKI:s 100-gradiga skala, som betyder mycket nöjda kunder. Men tre myndigheter klarar sig över betyget 60. Ett betyg under 60 indikerar missnöje.

Så här ser listan ut:

  • Skatteverket 69,7
  • Pensionsmyndigheten 67,5
  • Kammarkollegiet 63,2
  • Trafikverket 59,9
  • Myndigheter totalt 58,3
  • Polismyndigheten 58,0
  • CSN 56,0
  • Försäkringskassan 47,5
  • Arbetsförmedlingen 42,2

De områden som Svenskt Kvalitetsindex ställt frågor kring är kompetens, tillgänglighet, bemötande och tekniska tjänster. De kunder som deltagit i studien har haft ett ärende med myndigheterna, alltså inte bara tittat på hemsidan eller annan information.

Toppen och botten

Skatteverket har varit en favorit när SKI mätt myndigheter även historiskt. De prisas bland annat för sina tekniska tjänster.

Det finns också en stark koppling mellan vilket förtroende man har för den myndighet man senast varit i kontakt med och vilket förtroende man har för svenska myndigheter i allmänhet. Skatteverket, som flest var i kontakt med senast, är också den myndighet som har högst förtroende, där hela 65 procent hade mycket stort förtroende.

I botten av listan hamnar Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan, som når lägsta nivån sett över en tioårsperiod. De får särskilt låga betyg kring tillgänglighet.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetschefer behöver lära mer om strategier

SIQ har initierat en studie via SQMA för att ta reda på hur kvalitetsprofessionen parerar utvecklingen. Slutsatsen är att kvalitetsprofessionella ofta är högutbildade, men uppfattar trots det att kunskaper och färdigheter ofta behöver vidareutvecklas för att på ett bra sätt klara främst de strategiska delarna av arbetet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Sju nya ordförande för Sis tekniska kommittéer

Sis, Swedish Standards Institute, har 293 tekniska kommittéer som arbetar med att utveckla standarder inom allt från socialt ansvarstagande och Internet of Things. Nyligen fick sju av kommittéerna ny ordförande. Här är de.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.