nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Skatteverket hamnar i topp bland myndigheterna vad gäller kundbetyg. FOTO: Shutterstock

Tre av åtta myndigheter får godkänt i kundnöjdhet

Skatteverket är den myndighet som har mest nöjda kunder. Det visar Svenskt Kvalitetsindex studie bland kunderna hos åtta svenska myndigheter. Ett område som genomgående drar ner myndigheternas betyg är handläggningstiderna.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Kunder ställer i dag samma krav på myndigheter som på andra typer av tjänster och leverantör. Det är en förklaring till att myndigheterna genomgående får lågt betyg kring effektivitet i arbetet, till exempel handläggningstider.

Ingen myndighet når upp till betyg 75 på SKI:s 100-gradiga skala, som betyder mycket nöjda kunder. Men tre myndigheter klarar sig över betyget 60. Ett betyg under 60 indikerar missnöje.

Så här ser listan ut:

  • Skatteverket 69,7
  • Pensionsmyndigheten 67,5
  • Kammarkollegiet 63,2
  • Trafikverket 59,9
  • Myndigheter totalt 58,3
  • Polismyndigheten 58,0
  • CSN 56,0
  • Försäkringskassan 47,5
  • Arbetsförmedlingen 42,2

De områden som Svenskt Kvalitetsindex ställt frågor kring är kompetens, tillgänglighet, bemötande och tekniska tjänster. De kunder som deltagit i studien har haft ett ärende med myndigheterna, alltså inte bara tittat på hemsidan eller annan information.

Toppen och botten

Skatteverket har varit en favorit när SKI mätt myndigheter även historiskt. De prisas bland annat för sina tekniska tjänster.

Det finns också en stark koppling mellan vilket förtroende man har för den myndighet man senast varit i kontakt med och vilket förtroende man har för svenska myndigheter i allmänhet. Skatteverket, som flest var i kontakt med senast, är också den myndighet som har högst förtroende, där hela 65 procent hade mycket stort förtroende.

I botten av listan hamnar Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan, som når lägsta nivån sett över en tioårsperiod. De får särskilt låga betyg kring tillgänglighet.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

AI kan bli hävstång för svensk ekonomi

Användningen av artificiell intelligens (AI) kan bli rena hävstången för svensk ekonomi. Men för att kunna ta tillvara de stora möjligheterna krävs en nationell strategi med bland annat satsningar på utbildning, forskning och utveckling av regelverk, visar en analys som innovationsmyndigheten Vinnova tagit fram på uppdrag av regeringen.

Nöjdare miner med buss än med tåg och flyg

Trots problemen med förseningar kan många persontransportföretag glädja sig åt nöjda kunder. Och allra nöjdast kunder har bussbolagen, visar årets studie från Svenskt Kvalitetsindex. Det företag som än en gång får högst betyg är Nettbuss med sina båda varumärken Nettbuss Bus4You och Nettbuss express.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon framtidens kvinnliga ledare

Ishtar Touailat, innovationchef på Tieto datadrivna affärer Sverige, är Framtidens kvinnliga ledare 2018. Hon koras för sitt orädda och inkluderande ledarskap där hon hittar nya lösningar på gamla problem.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.