nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Skatteverket hamnar i topp bland myndigheterna vad gäller kundbetyg. FOTO: Shutterstock

Tre av åtta myndigheter får godkänt i kundnöjdhet

Skatteverket är den myndighet som har mest nöjda kunder. Det visar Svenskt Kvalitetsindex studie bland kunderna hos åtta svenska myndigheter. Ett område som genomgående drar ner myndigheternas betyg är handläggningstiderna.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Kunder ställer i dag samma krav på myndigheter som på andra typer av tjänster och leverantör. Det är en förklaring till att myndigheterna genomgående får lågt betyg kring effektivitet i arbetet, till exempel handläggningstider.

Ingen myndighet når upp till betyg 75 på SKI:s 100-gradiga skala, som betyder mycket nöjda kunder. Men tre myndigheter klarar sig över betyget 60. Ett betyg under 60 indikerar missnöje.

Så här ser listan ut:

  • Skatteverket 69,7
  • Pensionsmyndigheten 67,5
  • Kammarkollegiet 63,2
  • Trafikverket 59,9
  • Myndigheter totalt 58,3
  • Polismyndigheten 58,0
  • CSN 56,0
  • Försäkringskassan 47,5
  • Arbetsförmedlingen 42,2

De områden som Svenskt Kvalitetsindex ställt frågor kring är kompetens, tillgänglighet, bemötande och tekniska tjänster. De kunder som deltagit i studien har haft ett ärende med myndigheterna, alltså inte bara tittat på hemsidan eller annan information.

Toppen och botten

Skatteverket har varit en favorit när SKI mätt myndigheter även historiskt. De prisas bland annat för sina tekniska tjänster.

Det finns också en stark koppling mellan vilket förtroende man har för den myndighet man senast varit i kontakt med och vilket förtroende man har för svenska myndigheter i allmänhet. Skatteverket, som flest var i kontakt med senast, är också den myndighet som har högst förtroende, där hela 65 procent hade mycket stort förtroende.

I botten av listan hamnar Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan, som når lägsta nivån sett över en tioårsperiod. De får särskilt låga betyg kring tillgänglighet.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Digital oförmåga oroar företagsledare

Nästan vartannat företag har påbörjat ett digitalt förändringsprojekt. Men samtidigt är många projekt tyngda av problem och riskerar att avbrytas för att de blir alltför kostsamma. Fujitsu har identifierat fyra kärnområden som är avgörande för att lyckas.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Låt värderingar ligga till grund för nya strategier

Oväntade samarbeten kan ge synergier som är värdefulla när en verksamhet går igenom stora förändringar. Men för att lyckas gäller det att inte tappa bort de grundläggande värderingar som styr verksamheten. Då är risken stor att kunderna känner sig svikna, visar en färsk avhandling.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.