nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Tre tips i värderingsarbetet

Värderingar är viktigare lön. Trots det är det fortfarande många arbetsgivare som inte jobbar värderingsdrivet.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Var femte svensk, 19 procent, anser att det som lockar mest med drömjobbet är en möjlighet att hjälpa andra och förbättra samhället, enligt en undersökning från Manpower Work Life tidigare i år. Det kan till exempel jämföras med att sju procent prioriterade lönen, och bara en procent ansåg att status lockade mest.

Så här kan verksamheter jobba med sina värderingar:

1. Formulera tillsammans. Involvera alla medarbetare i arbetet med att ta fram en värdegrund. Sammanfatta gemensamt värdegrunden i ett fåtal positiva värdeord och beskriv vad de betyder i den dagliga verksamheten.

2. Gör det levande. Låt inte värdegrundsarbetet stanna vid nedskrivna ord, utan se till att värderingarna genomsyrar den dagliga verksamheten. Skapa rutiner för hur värdegrunden återkommande kan diskuteras vid exempelvis rekrytering, interna möten och utvecklingssamtal.

3. Lev som ni lär. Cheferna på företaget måste föregå med gott exempel och leva som de lär. Ett smart tips är att lyfta fram medarbetare som agerar i enlighet med värdegrunden som en positiv inspiration för hela företaget.

 

Läs också: Värderingar i arbetslivet viktigare än någonsin

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Står kvalitetsrollen inför ett paradigmskifte?

18:e upplagan av Kvalitetsmagasinet Live

Hallå där Catharina Byström, chefredaktör för Kvalitetsmagasinet. Du kommer moderera Kvalitetsmagasinet Live 29–30 november 2018 där temat är professionellt kvalitetsarbete i praktiken där konferensen kommer sätta utvecklingen inom kvalitetsområdet under lupp. Står kvalitetsrollen inför ett paradigmskifte?

  • Annonskod Huvudspalten 4

Plugga tyska om du vill lyckas i Tyskland

Planerar ni att göra affärer med Tyskland? Se då till att bygga på språkkunskaperna i tyska. Bristen på kunskap om tysk affärskultur och tyska språket är det största hindret mot att svenska företag lyckas på tyska marknaden, visar Tysk-Svenska Handelskammarens enkätundersökningar. Tillsammans med Tyska ambassaden drar nu handelskammaren igång satsningen ”Deutsch – Ditt val!” för att uppmuntra fler skolelever att plugga tyska.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.