nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Innovationstopparna

Tre tungviktare i innovationstoppen

Volvo Cars är det företag som uppfattas som det mest innovativa företaget i Sverige. Det visar en undersökning om innovation som genomförts av Novus på uppdrag av Dassault Systèmes.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

300 beslutsfattare i svenska nyckelindustrier har deltagit i undersökningen och svarat på frågan Vilket svenskt företag uppfattar du som mest innovativt, oavsett bransch? Av de som valde att nämna ett svenskt företag var det 20 procent som svarade Volvo Cars.

När samma fråga ställdes till företagsledare i motsvarande undersökning 2014, delade Ikea och Ericsson på förstaplatsen med Volvo Cars på tredje plats. I årets undersökning får Ikea och Ericsson 17 procent vardera, de tre företagsjättarna tog med andra ord hem mer än hälften av rösterna.

De två uppstickarna på topp fem är musikstreamingföretaget Spotify som fick 6 procent av rösterna, följt av börsraketen Fingerprint Cards, som specialiserar sig på system för fingeravtrycksavläsning, med 5 procent.

– Volvo Cars gör ett utmärkt arbete med att leda viktiga utvecklingsområden i en bransch som ställs inför växande utmaningar. Nya sätt att applicera nätverksuppkoppling för en förbättrad körupplevelse, fokuseringen på hållbarhet och miljövänlighet och det förväntade genombrottet för förarlösa bilar är exempel på de omvälvningar som väntar fordonsindustrin. Konvergensen av ny teknologi gör det rimligt att tro att fordonsindustrin kommer att vara en av spjutspetsindustrierna för innovation även under de kommande åren, säger Mårten Gustafsson, försäljningsdirektör för norra Europa på Dassault Systèmes.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Ny fortbildning ska stärka digitalt ledarskap

Det pågår en snabb strukturomvandling globalt, där digitalisering och automatisering radikalt förändrar villkoren för industriell produktion. Nu startar Chalmers Professional Educations fortbildningen ”Digitalt ledarskap” för it-chefer, vd:ar, strategichefer med flera.

”Det kärleksfulla ledarskapet är mer relevant än någonsin”

För 30 år sedan skrev SAS-chefen, Jan Carlzon, ledarskapsboken ”Riv pyramiderna” och förändrade inte bara det skandinaviska flygbolaget, utan hela det globala näringslivet.
– Min filosofi blir mer och mer relevant för varje dag, säger Jan Carlzon, som fyller 75 år i år.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.