nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

"Jag hinner inte" är en av de vanligaste ursäkterna till att uppgifter inte blir gjorda. Vilka är dina? FOTO: Shutterstock

Tre vanliga ursäkter – och hur du hanterar dem

Har du punkter på din att-göra-lista som hängt med så länge så de börjat samla damm? Har du medarbetare som slirar på sina uppgifter och inte gör det ni kommit överens om? Då känner du säkert igen dig i de vanligaste ursäkterna. Här är tipsen för hur du kan hantera dem.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Alla människor kan glömma, ibland ha för mycket att göra eller lova saker och sedan missa att göra det. Men som chef är det viktigt att inte strunta i problemet, utan att ta tag i de medarbetare som inte gör det som ska göras.

Kenth Åkerman

Kenth Åkerman

– Problemet är när ledarskapet tillåter dåliga prestationer. Du kanske ser att något inte håller tillräcklig kvalitet, men du orkar eller hinner inte ta reda på varför. Det kan handla om otydlighet eller för höga förväntningar, men det kan också handla om dåliga ursäkter, säger Kenth Åkerman, ledarskapsexpert aktuell med boken Sluta chefa, börja leda: hur laget blir större än jaget.

Brist på tid eller pengar, eller både och, är kanske de vanligaste ursäkterna.

– Min vanligaste ursäkt är nog ”jag gör det sen”. Jag är ekonom i botten och har en ospärrad hjärna i toppen, vilket gör att jag har väldigt mycket på gång och jag hinner ofta inte med allt jag föresatt mig. Sen fastnar jag gärna i sådant som är roligt och är inte alltid fokuserad på det som är mest viktigt och prioriterat. För mig är därför deadlines bra, det hjälper mig att fokusera på uppgiften, berättar Kenth Åkerman.

Som chef gäller det att hjälpa medarbetarna att synliggöra ursäkterna och hitta vägar framåt.

Här är Kenth Åkermans tips på hur du som ledare kan coacha dina medarbetare att bryta sig loss från de tre vanligaste ursäkterna.

1. Tiden räcker inte till.

Det är lätt att skylla på tidsbrist: Kalendern är full, Jag har för mycket att göra eller Det tar för lång tid. Men tiden är oftast inte det egentliga problemet. Sådant som du verkligen vill har du oftast tid till, eller hur? Det handlar alltså istället om prioritering.

Fråga medarbetaren: Hur lång tid skulle det ta om du gjorde det? och När skulle du kunna planera in aktiviteten?. Hjälp medarbetaren att prioritera genom att väga in hur viktigt och bråttom det är att uppgiften blir gjord. Är det viktigt och bråttom eller bara bråttom och kanske oviktigt?.

2. Det är brist på pengar.

Är det verkligen sant att det är brist på pengar som är problemet? Vill man verkligen hitta en lösning brukar man också finna resurser. Visst kan det vara så att ekonomin inte tillåter att man gör det man vill, men det finns ofta andra lösningar på problemet.

Fråga medarbetaren: Hur skulle du kunna göra på ett annat sätt för att nå samma resultat? Vad skulle du kunna göra istället med andra resurser?

3. Jag gör det sen.

Att prokastinera eller att skjuta upp är nog en av de vanligaste åkommorna som vi människor har. Man tror att det kommer en bättre tid att göra det. Vissa tror till och med att resultatet blir bättre när man närmar sig deadline.

Fråga medarbetaren: Vad vinner du på att skjuta upp beslutet eller aktiviteten? I svaret kan du finna intentionen bakom. Beroende på personens motivationsmönster kan också frågan: Vad förlorar du på att skjuta på problemet? väcka motivationen att ta tag i problemet.

Fler vanliga ursäkter:

  • Strutsmetodiken – att blunda för uppgiften och hoppas att den försvinner av sig själv.
  • Något annat, roligare kom i vägen.
  • Det är svårt – du vet inte hur uppgiften ska attackeras.
  • Det hör inte hemma på mitt bord – någon annan bör göra det.

slutachefa

Tipsa oss och vinn en bok!

Vilka är dina vanligaste ursäkter för att saker inte blir gjorda? 

Mejla oss dina bästa ursäkter och tips på hur du hanterar dem, så sammanställer vi årets ursäktslista!

Då är du också med i utlottningen av boken Sluta chefa, börja leda: hur laget blir större än jaget av Kenth Åkerman. Mejla oss på: info@kvalitetsmagasinet.se

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Guide till hållbara inköp av it

Läsvärt

Ju fler som ställer krav, desto hårdare blir trycket på hållbara produkter. Därför lanserar TCO Develoment nu en guide som ger praktiska råd kring hållbar upphandling av it.

Bli bättre på att övertyga, beröra och inspirera

Läsvärt

Förmågan att framföra sitt budskap på ett effektivt och engagerande sätt är något som alla chefer har nytta av att utveckla. Nu finns en ny bok i ämnet som ger insikt i både de retoriska grundverktygen och förmågan att få till ett bra framförande.

”Det går att mäta kvalitet i välfärden”

Friskolornas riksförbund är kritiska till Välfärdsutredningens slutbetänkande. Framför allt ställer de sig frågande till att utredaren inte har något förslag på hur kvalitetsutvärderingen av skolan kan utvecklas.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.