nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Få tar vara på medarbetarnas innovationsvilja

– Fler arbetsplatser kan ta tillvara den innovationskraft och den förändringsvilja som finns bland de anställda, säger Lars Forseth, vd på Manpowergroup Sverige. FOTO: Fredrik Stehn

Privat är många svenskar pigga på att ta till sig nya innovationer, men på arbetsplatsen är det mycket trögare. Endast tre av tio tycker att deras arbetsplats är i framkant med nya innovationer. Det visar arbetslivspanelen Manpower Work Life.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Sex av tio svenskar tycker att deras organisation borde ha en positiv attityd till vara bland de första att anamma nya innovationer, som ny teknik, nya metoder eller nya arbetssätt. Men bara tre av tio bedömer att deras arbetsplatser faktiskt har det i dag.

En majoritet av svenskarna, 65 procent, tycker att de personligen är snabba på att pröva nya innovationer.

Lars Forseth, vd på Manpowergroup Sverige, konstaterar att fler arbetsplatser behöver hitta sätt att tillvara den innovationskraft och förändringsvilja som finns bland de anställda.

– För att öka innovationsförmågan på arbetsplatser krävs ett öppet klimat och att alla anställda är trygga med att dela med sig av idéer. Varför inte lyfta fram och belöna medarbetare som bidragit till förändringsframgångar, säger Lars Forseth.

Tips: Tre tips som stärker innovationsklimatet

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.