nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Skulle du kunna tänka dig att ha en robot som chef? FOTO: Shutterstock

Tror inte på robotchef

Enligt en ny undersökning tror de flesta anställda att det är omöjligt att automatisera chefer och ledare. Och det trots att det idag finns teknik och plattformar som kan ta över chefsrollen.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Tre av fyra förvärvsarbetande tror inte att det skulle vara möjligt att automatisera chefsrollen på deras arbetsplatser. Sju av tio tror inte ens det är möjligt om fem år. Det visar en undersökning från tankesmedjan Futurion, som samtidigt lyfter fram att det sedan en tid tillbaks redan används intelligenta beslutsstöd inom flera olika branscher. Möjligheterna med dessa är att företag kan bygga mindre hierarkiska organisationer.

– Undersökningen visar att vi inte förstår hur digitaliseringen redan har förändrat arbetslivet. Att automatisera chefsfunktionen är redan i dag möjligt och det är angeläget att använda sig av digitaliseringens möjligheter, säger Futurions vd Ann-Therése Enarsson, i ett uttalande.

Samtidigt som de flesta inte inser teknikens möjligheter har de också svårt med tanken på en robot som chef eller som kollega. Inom gruppen 18-29 kan en av sju tänka sig arbetsledas av en robot men högre upp blir intresset svalare. Inom gruppen 50-64 är det bara tre procent som kan tänka sig en robot som arbetsledare.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.