nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Människor som sätter upp post it-lappar
Ett tryggt klimat leder till att medarbetarna blir mer kreativa och också vågar berätta om sina idéer, visar en ny doktorsavhandling. FOTO: Shutterstock

Trygga medarbetare mer kreativa

Hur kreativ du är beror inte bara på din personlighet. Att skapa ett stödjande klimat gör att medarbetarna kommer med både fler och bättre idéer. Det visar en ny doktorsavhandling från Karlstads universitet.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Oro för att göra fel, att bli bedömd av andra, stress och låg tilltro till den egna förmågan är faktorer som hämmar kreativiteten. Är däremot klimatet stödjande och tillåtande ökar både antalet idéer och kvaliteten.

Det berättar Nina Svensson som undersökt vad som påverkar kreativiteten. Olika typer av självcensur kan också hindra medarbetare från att berätta om sina idéer.

– Följden kan bli att människor håller sig innanför de ramar och normer som de uppfattar i sin sociala miljö. Det kan göra att värdefulla och nyskapande idéer aldrig kommer till uttryck, säger Nina Svensson.

Ett stödjande klimat som ger mer kreativitet kan till exempel innebära att det är accepterat att tänka annorlunda och ta risker.

Olika inställning till utmaningar

Deltagarna i studien hade olika inställning till problemlösning vilket också påverkade kreativiteten. Vissa blev frustrerade över olösliga uppgifter medan andra fick revanschlust. Några såg det som en tävling mot sig själva och tog det inte på så stort allvar medan andra jämförde sig med övriga, blev stressade och därmed mer blockerade i den kreativa processen.

– Resultaten kan vara viktiga för exempelvis företag och organisationer, eftersom det är möjligt att förändra det kreativa klimatet på en arbetsplats så att medarbetarnas kreativa potential kan tas tillvara.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Fyra steg till en lyckad brainstorm

Brainstorming  har överlevt många nya innovativa metoder för problemlösning och idéekläckande. Metoden utvecklades redan på 40-talet av Alex Osborn, reklamman och kreativitetsteoretiker. Hans bok Your Creative Power* från 1948 håller måttet än idag och finns fortfarande i bokhandeln. 

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.