nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Tunga profiler och brännande ämnen utlovas på WQD

Välkända ledarförebilder som delar sina erfarenheter, en djupdykning i vad som formar kvalitetskulturen och digitaliseringens möjligheter för ett drivande kvalitetsarbete. Det är några av de ämnen som årets upplaga av World Quality Day har på agendan.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Bakom arrangemanget står SFK, Svenska Förbundet för Kvalitet.

Niklas Blomqvist, ordförande SFK.

Niklas Blomqvist, ordförande för föreningen, varför tycker du man komma på World Quality Day i år?

– Det är det mest namnkunniga startfältet för en kvalitetskonferens i Sverige. Vi har tunga profiler från näringslivet som Tom Johnstone och Leif Östling. Vi har Darja Isaksson som är expert inom digitaliseringen som tillsammans med Lars Sörqvist ska diskutera hur digitaliseringen kan bli en möjliggörare för kvalitet. Dessutom kommer SIQ att presentera sitt fokusprojekt kring kultur och vad det innebär för kvalitetsarbetet och vi kommer även att få höra flera spännande exempel från bland annat vården och Ikea.

Vilken programpunkt tror du lockar mest?

– Jag tycker att programpunkten med Darja Isaksson och Lars Sörqvist ska bli väldigt spännande. De kommer att prata om hur digitaliseringen förändrar vårt arbetsliv och koppla det till hur även kvalitetsområdet förändras.

På samma sätt som för två år sedan så arrangeras World Quality Day även i år i anslutning till Kvalitetsmässan. Vad är fördelen med det?

– Rent praktiskt så är det en fördel att samarbeta med Kvalitetsmässan och vårt mål är att vara relevanta och synas mer i kvalitetssammanhang. Men WQD är ju vårt flaggskepp och vi vill inte att det ska drunkna i allt annat som sker under Kvalitetsmässan. Så vi får utvärdera och se om vi ska fortsätta att köra WQD med Kvalitetsmässan, eller om vi hittar på något annat.

Vad hoppas du att deltagarna tar med sig från World Quality Day i år?

– Jag hoppas att de går hem fyllda av energi framåt. Och så hoppas jag att de tar med sig en bild av SFK:s framtidsvisioner inom kvalitet och verksamhetsutveckling.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Fyra steg till en lyckad brainstorm

Brainstorming  har överlevt många nya innovativa metoder för problemlösning och idéekläckande. Metoden utvecklades redan på 40-talet av Alex Osborn, reklamman och kreativitetsteoretiker. Hans bok Your Creative Power* från 1948 håller måttet än idag och finns fortfarande i bokhandeln. 

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.