nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Tunga profiler och brännande ämnen utlovas på WQD

Välkända ledarförebilder som delar sina erfarenheter, en djupdykning i vad som formar kvalitetskulturen och digitaliseringens möjligheter för ett drivande kvalitetsarbete. Det är några av de ämnen som årets upplaga av World Quality Day har på agendan.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Bakom arrangemanget står SFK, Svenska Förbundet för Kvalitet.

Niklas Blomqvist, ordförande SFK.

Niklas Blomqvist, ordförande för föreningen, varför tycker du man komma på World Quality Day i år?

– Det är det mest namnkunniga startfältet för en kvalitetskonferens i Sverige. Vi har tunga profiler från näringslivet som Tom Johnstone och Leif Östling. Vi har Darja Isaksson som är expert inom digitaliseringen som tillsammans med Lars Sörqvist ska diskutera hur digitaliseringen kan bli en möjliggörare för kvalitet. Dessutom kommer SIQ att presentera sitt fokusprojekt kring kultur och vad det innebär för kvalitetsarbetet och vi kommer även att få höra flera spännande exempel från bland annat vården och Ikea.

Vilken programpunkt tror du lockar mest?

– Jag tycker att programpunkten med Darja Isaksson och Lars Sörqvist ska bli väldigt spännande. De kommer att prata om hur digitaliseringen förändrar vårt arbetsliv och koppla det till hur även kvalitetsområdet förändras.

På samma sätt som för två år sedan så arrangeras World Quality Day även i år i anslutning till Kvalitetsmässan. Vad är fördelen med det?

– Rent praktiskt så är det en fördel att samarbeta med Kvalitetsmässan och vårt mål är att vara relevanta och synas mer i kvalitetssammanhang. Men WQD är ju vårt flaggskepp och vi vill inte att det ska drunkna i allt annat som sker under Kvalitetsmässan. Så vi får utvärdera och se om vi ska fortsätta att köra WQD med Kvalitetsmässan, eller om vi hittar på något annat.

Vad hoppas du att deltagarna tar med sig från World Quality Day i år?

– Jag hoppas att de går hem fyllda av energi framåt. Och så hoppas jag att de tar med sig en bild av SFK:s framtidsvisioner inom kvalitet och verksamhetsutveckling.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

IKEA ett starkt varumärke lokalt och globalt

IKEA är inte bara Sveriges starkaste varumärke, utan har även en stark ställning globalt med en sjundeplats i YouGovs senaste varumärkesranking. Det varumärke som ökat mest i varumärkesstyrka på den svenska marknaden är Swedbank.

Fem populäraste arbetsgivarna bland nyanlända akademiker

Volvo Group toppar listan över vilka arbetsgivare som är populärast bland nyanlända akademiker, visar statistik från praktikprogrammet Jobbsprånget, som drivs av Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA). Projektet ger nyanlända akademiker fyra månaders praktik hos svenska arbetsgivare över hela landet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Rätt träning viktigare än gener

Recension

I boken ”Peak, vetenskapen om att bli bättre på nästan allt”, berättar författarna om sanning bakom 10 000-timmarsregeln. Det handlar mer om träning än talang. Framförallt rätt sort övning visar författaren K Anders Ericsson i sin banbrytande forskning.

Ulf Hammarström ny generaldirektör på Swedac

Regeringen har utsett Ulf Hammarström till ny generaldirektör och chef för Swedac. Ulf Hammarström har tidigare varit generaldirektör för Försvarsexportmyndigheten och under nio år arbetat i Bryssel, dels som direktör för industri- och marknadsdirektoratet vid European Defence Agency, dels som diplomatisk minister vid den svenska EU-representationen.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.