nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Glada pristagare i Tallin.

Dubbel vinst för svenska innovationer

Två svenska organisationer har mottagit priset Quality innovation of the year 2015 i den internationella klassen. Priserna delades ut till Landstinget i Västmanland för ett patientmatsystem och till Volvo Car Customer Service för ett engagemangskoncept för de anställda.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Quality Innovation har delats ut sedan 2017 och är ett samarrangemang mellan tio länder där Sverige representeras av SIQ. I år tävlade 218 organisationer i 14 klasser och priserna delades nyligen ut i Tallin.

– Att få lyfta fram goda förebilder över landsgränserna via detta innovationspris är en unik möjlighet att mäta tempen på svenska organisationers utvecklings- och kvalitetsarbete internationellt, säger Jerry Karlsson, vd för SIQ.

Landstinget i Västmanland vann med innovationen Framtidens patientmat – 28 rätters à la cartemeny. Det är enheten Kost som infört menyn med målet att patienterna hela tiden ska hitta något som de tycker om att äta. Det är samma maträtter som serveras vid varje måltid, vilket ger stor valfrihet men samtidigt möjlighet att äta favoriter flera gånger. Med det nya systemet kan sex miljoner kronor sparas årligen, svinnet har minskat med 84 procent och kundnöjdheten med 15 procent. Systemet har tidigare vunnit flera svenska priser.

Volvo Car Customer Service vann med sin innovation Employee Engagement Concept – EEC, med fokus på medarbetarengagemang.

I den svenska uttagningen vann, förutom Landstinget Västmanland och Volvo Car Customer Service, även Halmstads Fastighets AB med innovationen Nya vägar till arbete.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.