nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Glada pristagare i Tallin.

Dubbel vinst för svenska innovationer

Två svenska organisationer har mottagit priset Quality innovation of the year 2015 i den internationella klassen. Priserna delades ut till Landstinget i Västmanland för ett patientmatsystem och till Volvo Car Customer Service för ett engagemangskoncept för de anställda.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Quality Innovation har delats ut sedan 2017 och är ett samarrangemang mellan tio länder där Sverige representeras av SIQ. I år tävlade 218 organisationer i 14 klasser och priserna delades nyligen ut i Tallin.

– Att få lyfta fram goda förebilder över landsgränserna via detta innovationspris är en unik möjlighet att mäta tempen på svenska organisationers utvecklings- och kvalitetsarbete internationellt, säger Jerry Karlsson, vd för SIQ.

Landstinget i Västmanland vann med innovationen Framtidens patientmat – 28 rätters à la cartemeny. Det är enheten Kost som infört menyn med målet att patienterna hela tiden ska hitta något som de tycker om att äta. Det är samma maträtter som serveras vid varje måltid, vilket ger stor valfrihet men samtidigt möjlighet att äta favoriter flera gånger. Med det nya systemet kan sex miljoner kronor sparas årligen, svinnet har minskat med 84 procent och kundnöjdheten med 15 procent. Systemet har tidigare vunnit flera svenska priser.

Volvo Car Customer Service vann med sin innovation Employee Engagement Concept – EEC, med fokus på medarbetarengagemang.

I den svenska uttagningen vann, förutom Landstinget Västmanland och Volvo Car Customer Service, även Halmstads Fastighets AB med innovationen Nya vägar till arbete.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

AI kan bli hävstång för svensk ekonomi

Användningen av artificiell intelligens (AI) kan bli rena hävstången för svensk ekonomi. Men för att kunna ta tillvara de stora möjligheterna krävs en nationell strategi med bland annat satsningar på utbildning, forskning och utveckling av regelverk, visar en analys som innovationsmyndigheten Vinnova tagit fram på uppdrag av regeringen.

Nöjdare miner med buss än med tåg och flyg

Trots problemen med förseningar kan många persontransportföretag glädja sig åt nöjda kunder. Och allra nöjdast kunder har bussbolagen, visar årets studie från Svenskt Kvalitetsindex. Det företag som än en gång får högst betyg är Nettbuss med sina båda varumärken Nettbuss Bus4You och Nettbuss express.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon framtidens kvinnliga ledare

Ishtar Touailat, innovationchef på Tieto datadrivna affärer Sverige, är Framtidens kvinnliga ledare 2018. Hon koras för sitt orädda och inkluderande ledarskap där hon hittar nya lösningar på gamla problem.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.