nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Glada pristagare i Tallin.
Glada pristagare i Tallin.

Dubbel vinst för svenska innovationer

Två svenska organisationer har mottagit priset Quality innovation of the year 2015 i den internationella klassen. Priserna delades ut till Landstinget i Västmanland för ett patientmatsystem och till Volvo Car Customer Service för ett engagemangskoncept för de anställda.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Quality Innovation har delats ut sedan 2017 och är ett samarrangemang mellan tio länder där Sverige representeras av SIQ. I år tävlade 218 organisationer i 14 klasser och priserna delades nyligen ut i Tallin.

– Att få lyfta fram goda förebilder över landsgränserna via detta innovationspris är en unik möjlighet att mäta tempen på svenska organisationers utvecklings- och kvalitetsarbete internationellt, säger Jerry Karlsson, vd för SIQ.

Landstinget i Västmanland vann med innovationen Framtidens patientmat – 28 rätters à la cartemeny. Det är enheten Kost som infört menyn med målet att patienterna hela tiden ska hitta något som de tycker om att äta. Det är samma maträtter som serveras vid varje måltid, vilket ger stor valfrihet men samtidigt möjlighet att äta favoriter flera gånger. Med det nya systemet kan sex miljoner kronor sparas årligen, svinnet har minskat med 84 procent och kundnöjdheten med 15 procent. Systemet har tidigare vunnit flera svenska priser.

Volvo Car Customer Service vann med sin innovation Employee Engagement Concept – EEC, med fokus på medarbetarengagemang.

I den svenska uttagningen vann, förutom Landstinget Västmanland och Volvo Car Customer Service, även Halmstads Fastighets AB med innovationen Nya vägar till arbete.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Ny som bloggare på KM

Vad är kvalitetskultur, vad innebär socialt ansvarstagande för kvalitetsarbetet och vad händer med kvalitetsrollen framöver? Det är några av de frågeställningar som KM:s nya bloggare brinner för. Först ut är Åsa Rönnbäck, SIQ.

Fokusera på kvalitetskulturen

Blogg

Kortsiktighet sätter käppar i hjulet för kvalitetsarbetet, det saknas ofta en kvalitetskultur. Men vilka beteenden formar en kvalitetskultur? Och går den att mäta? Ny forskning har börjat hitta svaren, berättar Åsa Rönnbäck i sin blogg.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Arbetsförmedlingens resa – Från kontroll till service

2013 stod Arbetsförmedlingen på botten i alla förtroendemätningar. Skalan nedåt fick byggas på för att de fick så låga siffror. Det blev början på ett arbete med både kund- och medarbetarresor för att vända trenden och hitta rätt förbättringsmöjligheter.

Lyckade innovationer kräver träffektivitet

Går det att vara innovativ i en effektiv värld? Magnus MackAldener, chef för Scanias transmissionsutveckling, menar att vi istället behöver vara träffektiva för att lyckas skapa framgångsrika innovationer. På Kvalitetsmagasinet Live berättade han om Scanias metod.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.