nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Uppdaterat om att jobba med ”Appreciative inquiry”

Uppskattande undersökning eller frågandets konst. Appreciative inquiry kan översättas olika till svenska men i grunden handlar det om förändring genom samtal och att bygga på det som fungerar. Nu kommer en uppdaterad version av en av böckerna på området.

Omslag boken Appreciative inquiry
Nu kommer en ny upplaga om förändring genom samtal och att bygga på det som fungerar.
  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Appreciative inquiry, AI, är ett utvecklat sätt att ställa frågor och skapa relationer som ökar organisationers förmåga att samarbeta och förändras. AI fokuserar på att bygga upp organisationer utifrån vad som fungerar snarare än att åtgärda det som inte fungerar. AI lyfter också fram hur individer bidrar till att öka tilliten och effektiviteten i organisationen.

Den 3 september kommer den andra upplagan av ”Appreciative Inquiry for Change Management” av Sarah Lewis, Jonathan Passmore och Stefan Cantore. Boken går på djupet med begreppet Appreciative inquiry, visar hur man får metoden att fungera och hur man skapar den här typen av dialog i organisationer. Den tar bland annat upp exempel från Nokia och BP och visar hur metoden gjort nytta där.

Kogan Page är förlaget.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Underlätta kundens värdeskapande med tjänstelogik

Recension

I boken Tjänstelogik, Per Skalén, beskrivs tjänstelogik som ett sätt att förstå, leda och utveckla en verksamhet. Den bygger på flera års forskning om tjänstelogik och lyfter praktiska exempel från tjänsteföretag, industriföretag och offentliga organisationer, till exempel Spotify, Ikea, Volvo och Skatteverket.

5 steg till ett agilt företag

Släpp toppstyrningen och agera som ett fiskstim

Styrelseproffset Lennart Francke, som har en bakgrund inom bankvärlden, är en stark förespråkare av ett agilt arbetssätt. Han är orolig för att svenska företag blir allt mer toppstyrda när det enligt honom är flexibilitet och kundorientering som är det vinnande konceptet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Kvaliteten på våra badvatten allt bättre

Kvaliteten på svenska badvatten blir allt bättre. Fler än nio av tio så kallade EU-bad, som är föremål för regelbundna kvalitetskontroller, har ett badvatten som klassificeras som utmärkt, bra eller tillfredsställande, visar Havs- och vattenmyndighetens och Folkhälsomyndighetens rapport om Sveriges badvattenkvalitet.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.