nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

Utkom 2 november 2016

Nr 2016-5

TEMA Lean

  • Förbättringsarbetet har blivit en självklarhet på Newbody.
  • Event ökar förändringstrycket
  • Visualisering tydliggör utmaningarna
  • Astra Zeneca: Vi vågade testa själva
  • Forskning: Lean och arbetsmiljö – vänner eller fiender

Dessutom:

Medkänsla kan öka lärandet.
Håll koll på motivationsdödarna.
Digital avgiftning hos Crossnet.

VÄSSAT Stämpelklockan klämtar för sista gången.
MÖTET Peter Fredriksson, Södertälje kommun.
RECENSERAT Tänk låsningar och lösningar av Kjell Enhager.

Prenumerera
Köp digitalt lösnummer

Senaste nyheterna

Underlätta kundens värdeskapande med tjänstelogik

Recension

I boken Tjänstelogik, Per Skalén, beskrivs tjänstelogik som ett sätt att förstå, leda och utveckla en verksamhet. Den bygger på flera års forskning om tjänstelogik och lyfter praktiska exempel från tjänsteföretag, industriföretag och offentliga organisationer, till exempel Spotify, Ikea, Volvo och Skatteverket.

5 steg till ett agilt företag

Släpp toppstyrningen och agera som ett fiskstim

Styrelseproffset Lennart Francke, som har en bakgrund inom bankvärlden, är en stark förespråkare av ett agilt arbetssätt. Han är orolig för att svenska företag blir allt mer toppstyrda när det enligt honom är flexibilitet och kundorientering som är det vinnande konceptet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Kvaliteten på våra badvatten allt bättre

Kvaliteten på svenska badvatten blir allt bättre. Fler än nio av tio så kallade EU-bad, som är föremål för regelbundna kvalitetskontroller, har ett badvatten som klassificeras som utmärkt, bra eller tillfredsställande, visar Havs- och vattenmyndighetens och Folkhälsomyndighetens rapport om Sveriges badvattenkvalitet.