nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

Utkom 14 december 2016

Nr 2016-6

TEMA Iso 9001

  • Danderyds sjukhus en av pionjärerna
  • ”Vilken vd vill säga nej till ordning och reda?”
  • Håll koll på nyheterna
  • Sandvik – Mitt i händelsernas centrum
  • ”Jobbet har blivit roligare”

Dessutom:

Jönköping Energi går i takt med kunden.
Teori möter praktik i Nacka.
Trenderna påverkar Lean.

VÄSSAT Från hjärna till hjärta.
MÖTET Dan Drobin, Värmlands läns landsting.
RECENSERAT Uppdrag förändring av Marita Bildt och Maria Rankka.

Prenumerera
Köp digitalt lösnummer

Senaste nyheterna

Underlätta kundens värdeskapande med tjänstelogik

Recension

I boken Tjänstelogik, Per Skalén, beskrivs tjänstelogik som ett sätt att förstå, leda och utveckla en verksamhet. Den bygger på flera års forskning om tjänstelogik och lyfter praktiska exempel från tjänsteföretag, industriföretag och offentliga organisationer, till exempel Spotify, Ikea, Volvo och Skatteverket.

5 steg till ett agilt företag

Släpp toppstyrningen och agera som ett fiskstim

Styrelseproffset Lennart Francke, som har en bakgrund inom bankvärlden, är en stark förespråkare av ett agilt arbetssätt. Han är orolig för att svenska företag blir allt mer toppstyrda när det enligt honom är flexibilitet och kundorientering som är det vinnande konceptet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Kvaliteten på våra badvatten allt bättre

Kvaliteten på svenska badvatten blir allt bättre. Fler än nio av tio så kallade EU-bad, som är föremål för regelbundna kvalitetskontroller, har ett badvatten som klassificeras som utmärkt, bra eller tillfredsställande, visar Havs- och vattenmyndighetens och Folkhälsomyndighetens rapport om Sveriges badvattenkvalitet.