nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

Utkom 22 februari 2017

Nr 2017-1

TEMA Du blir vad du mäter

Dessutom:

Så bygger du ett högpresterande team.
Ikea utmanar för ökad jämställdhet.
Fem steg som vänder risk till möjlighet.

VÄSSAT Bjud in och ge tillbaka.
MÖTET Linn Gulbrandsen, RFSL.
RECENSERAT Lean – 12 steg för en verksamhet i världsklass av Joakim Bjurström.

Prenumerera
Köp digitalt lösnummer

Senaste nyheterna

Underlätta kundens värdeskapande med tjänstelogik

Recension

I boken Tjänstelogik, Per Skalén, beskrivs tjänstelogik som ett sätt att förstå, leda och utveckla en verksamhet. Den bygger på flera års forskning om tjänstelogik och lyfter praktiska exempel från tjänsteföretag, industriföretag och offentliga organisationer, till exempel Spotify, Ikea, Volvo och Skatteverket.

5 steg till ett agilt företag

Släpp toppstyrningen och agera som ett fiskstim

Styrelseproffset Lennart Francke, som har en bakgrund inom bankvärlden, är en stark förespråkare av ett agilt arbetssätt. Han är orolig för att svenska företag blir allt mer toppstyrda när det enligt honom är flexibilitet och kundorientering som är det vinnande konceptet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Kvaliteten på våra badvatten allt bättre

Kvaliteten på svenska badvatten blir allt bättre. Fler än nio av tio så kallade EU-bad, som är föremål för regelbundna kvalitetskontroller, har ett badvatten som klassificeras som utmärkt, bra eller tillfredsställande, visar Havs- och vattenmyndighetens och Folkhälsomyndighetens rapport om Sveriges badvattenkvalitet.