nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Vågar du släppa kraften fri?

Vill du ha engagerade medarbetare? "Vilken dum fråga" kanske du tänker, "det är ju självklart". Nej, jag tror faktiskt inte att det är självklart. Engagemanget kan nämligen vara farligt om du inte är beredd att ge de rätta förutsättningarna.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

En av de stora styrkorna med Lean är dess förmåga att ge förutsättningar för engagemang. Medarbetarna får möjlighet att ta ansvar för att leverera hög kvalitet och själva lösa problem när de dyker upp. Jag har sett det många gånger, Leansatsningar som tagit fart och nått framgång just på grund av medarbetarnas driv.

Men jag har också sett satsningar som runnit ut i sanden, många gånger på grund av att medarbetarna hållits tillbaka av hämmande kontrollsystem, toppstyrt ledarskap och kortsiktiga ekonomiska hänsyn. Och när det brinnande engagemanget falnar i besvikna, missnöjda och desillusionerade medarbetare har du förlorat långt mer än satsningen från början gav.

Lean innebär en stor omställning för ledarskapet, i både tankesätt och ledarstil. Förändring tar tid, det vet vi. Ofta lägger vi förändringströgheten på medarbetarna. Men att förändringar tar tid handlar inte om att människor är tröga eller motsträviga, utan om att det är alltför lätt att ramla tillbaka i gamla vanor. Särskilt om mål, styrning, rapportering – och ledarskapet – ser ut precis som förut.

Därför måste all förändring ske utifrån en medveten tanke där ledningen också är beredd att förändra sitt sätt att styra och leda verksamheten. Nolato Meditec, vinnarna av Svenska Leanpriset, är ett bra exempel på detta. Där har ledningen insett att de måste vara ute i verksamheten, möta medarbetarna med tillit och vara en aktiv del i Leanresan.

När vi ropar efter engagerade medarbetare kan det därför vara läge att titta på ledarskapet. Ger du medarbetare rätt förutsättningar att bidra med sitt engagemang? Vill du, vågar du släppa kraften fri? Kanske innebär det att du förlorar lite av din makt, men när alla medarbetare ger av sin energi blir belöningen desto större.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Underlätta kundens värdeskapande med tjänstelogik

Recension

I boken Tjänstelogik, Per Skalén, beskrivs tjänstelogik som ett sätt att förstå, leda och utveckla en verksamhet. Den bygger på flera års forskning om tjänstelogik och lyfter praktiska exempel från tjänsteföretag, industriföretag och offentliga organisationer, till exempel Spotify, Ikea, Volvo och Skatteverket.

5 steg till ett agilt företag

Släpp toppstyrningen och agera som ett fiskstim

Styrelseproffset Lennart Francke, som har en bakgrund inom bankvärlden, är en stark förespråkare av ett agilt arbetssätt. Han är orolig för att svenska företag blir allt mer toppstyrda när det enligt honom är flexibilitet och kundorientering som är det vinnande konceptet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Kvaliteten på våra badvatten allt bättre

Kvaliteten på svenska badvatten blir allt bättre. Fler än nio av tio så kallade EU-bad, som är föremål för regelbundna kvalitetskontroller, har ett badvatten som klassificeras som utmärkt, bra eller tillfredsställande, visar Havs- och vattenmyndighetens och Folkhälsomyndighetens rapport om Sveriges badvattenkvalitet.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.