nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Välmående medarbetare = produktiva medarbetare?

Feedback och återkoppling förknippas nästan uteslutande med något positivt. Men vet vi egentligen att våra medarbetare blir bättre av feedback?

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Feedback – praktisk kurs om att motivera till stordåd, Förmiddagskurs i feedback, Coaching och feedback för ledare. En snabb googling visar att utbildningarna för dig som vill bli en fena på feedback är oändliga. Kurserna erbjuder bland annat kunskap om Korrigerande feedback för förändring, Att använda feedback för att öka din självmedvetenhet och Feedback som igångsättare och förstärkare. Om du ”vill bli bättre på att göra dina medarbetare bättre” finns alltså inga hinder. Och det vill du väl?

Feedback och återkoppling förknippas nästan uteslutande med något positivt. Men vet vi egentligen att våra medarbetare blir bättre av feedback?

För visst, det blir med största sannolikhet ett varmare klimat och gladare kollegor på ett kontor där chefen ger personalen beröm och hejarop än på en arbetsplats med motsatt jargong. Men är välmående medarbetare automatiskt detsamma som ”bättre medarbetare”, i avseende mer produktiva och leveransdugliga?

Avraham Kluger är en av dem som vägrar stämma in i hyllningskörens lovsång av feedback som metod. Han är professor i psykologi och specialiserad på feedback och dess negativa inverkan på prestation och motivation. Enligt honom är det en vansklig metod som, fel använd, kan få långt ifrån önskvärd effekt.

Han tror att intresset för feedback är en modenyck liksom exempelvis CSR, och att den så småningom blåser över.

Han menar att effekten av feedback, positiv som negativ, beror helt på vilken inställning medarbetaren har till sitt jobb. Alltså, om en medarbetare ser sitt jobb som en nödvändigt ont, något som betalar hyran och en extra öl på fredagens aw, så blir hen sannolikt inte sporrad av positiv feedback. Tvärtom. Hans forskning visar att positiv feedback i de här fallen gör att medarbetarens produktivitet istället sjunker. Medarbetaren känner sig nöjd och har inget sug efter att prestera bättre utan vill snarare slänga upp benen på skrivbordet och fira. Den här typen av person svarar förmodligen, enligt Avraham Kluger, bättre på negativ feedback, rent prestationsmässigt.

Läs mer på nästa sida: Om medarbetare drivs av lust till sitt jobb

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.