nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Företag som berättar om sina värderingar lyckas bättre med att locka och behålla duktiga medarbetare. FOTO: Shutterstock

Värderingar i arbetslivet viktigare än någonsin

Åtta av tio svenskar tycker att det är viktigt att arbetsgivare organiserar verksamheten utifrån tydliga värderingar. Men bara sex av tio anser att deras nuvarande arbetsgivare gör det. Det visar arbetslivspanelen Manpower Work Life.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

I den senaste Manpower Work Life-undersökningen svarar 83 procent av svenskarna att det är viktigt att arbetsgivare organiserar verksamheten utifrån tydliga värderingar. Samtidigt tycker bara 59 procent att detta görs på deras nuvarande arbetsplats.

– Vi ser en tydlig trend där företag som berättar om sina värderingar lyckas bättre med att locka och behålla duktiga medarbetare. Lönekuvertet räcker inte längre – framför allt unga människor motiveras i stället av att känna att de bidrar till ett högre syfte på jobbet, säger Lars Forseth, vd på Manpowergroup Sverige.

Tre tips i värderingsarbetet

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.