nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Vässa verksamheten med hjälp av design

Vill du bli bättre på att utveckla verksamheten för kunden? Då kan kunskap om metoder och verktyg inom design komma till stor nytta.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Organisationer behöver utveckla en designkultur. Det anser Jon Kolko, chef för Austin Center for Design. I en artikel i Harward Business Review konstaterar han att designtänkande är ett område som är på stark frammarsch.

Då menar han inte design i betydelsen estetik, utan att dra nytta av de principer som man använder inom designarbete för att utveckla allas förmåga att utforma produkter och tjänster med empati för användarna. Hur ska exempelvis rutiner och instruktioner utformas, hur ska en faktura se ut eller vilken upplevelse vill man att kunderna ska få av en tjänst? Här tror han att designtänkande kan vara till stor nytta.

I artikeln ger han några konkreta tips.

  1. Fokusera på användarnas upplevelser, speciellt den känslomässiga upplevelsen.
  2. Skapa modeller för att undersöka komplexa problem. Skisser och berättelser som kompletterar de mer teoretiska kalkylarken kan öppna ögonen för helt nya dimensioner.
  3. Använd prototyper för att utforska potentiella lösningar.
  4. Det är okej att det blir fel. Det är ovanligt att göra rätt på en gång, att misslyckas är en del av den kreativa processen.
  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Digital oförmåga oroar företagsledare

Nästan vartannat företag har påbörjat ett digitalt förändringsprojekt. Men samtidigt är många projekt tyngda av problem och riskerar att avbrytas för att de blir alltför kostsamma. Fujitsu har identifierat fyra kärnområden som är avgörande för att lyckas.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Låt värderingar ligga till grund för nya strategier

Oväntade samarbeten kan ge synergier som är värdefulla när en verksamhet går igenom stora förändringar. Men för att lyckas gäller det att inte tappa bort de grundläggande värderingar som styr verksamheten. Då är risken stor att kunderna känner sig svikna, visar en färsk avhandling.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.