nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Kreativaideer

Vem vågar tro på kreativa idéer?

"Yes, we can!" sade USA:s blivande president, Barack Obama, i ett valtal 2008 och fick människor över hela världen att både rysa av välbehag och fälla glädjetårar. Han lyckades då med konststycket att ingjuta mod i människor och få dem att tro att en annan värld är möjlig.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Egentligen är det varje ledares uppgift att ge sina medarbetare mod och få dem att våga tro på sina idéer och att nya tillvägagångssätt är möjliga. För att lyckas måste du måste våga riskera att misslyckas, brukar vi säga. Framgångsrika innovationer kommer ofta efter många prövningar och misslyckanden.

Sverige som land lyckas numera väldigt bra i kreativa branscher som mode, musik och spelutveckling.

I november i år till exempel, köpte amerikanska speljätten Activision Blizzard upp den svenska spelutvecklaren King, som bland annat tagit fram mobilspelssuccén Candy crush saga, för 50 miljarder kronor och gjorde grundarna till miljardärer.

Dataspelsbranschen har enligt sin egen branschorganisation femdubblat sin omsättning under åren 2010-13. Omsättningen var 6,55 miljarder kronor under 2013. Modebranschen omsatte 237 miljarder kronor år 2013, vilket är en ökning med 3,4 procent jämfört med året innan. Klädkedjan H&M brukar stå för ungefär halva omsättningen.

Lisa Lindström, vd för den prisade digitala designbyrån Doberman, tror att en viktig förklaring till framgångarna på just dessa områden kan vara att Sverige har en kultur som stimulerat oss som individer att bejaka vår kreativitet och utveckla de kreativa näringarna. Vi har ett ganska tryggt skolsystem och har i alla fall haft ett tryggt välfärdssystem, som gjort att vi vågat satsa på kreativa branscher. I kombination med ingenjörskonst i världsklass och ett utbrett tekniskt kunnande i befolkningen har det bland annat gynnat svensk musik- och spelindustri.

Hon står också för en ledarstil som under lång tid visat sig framgångsrik i de nordiska länderna och som även gjort Sverige internationellt känt.

Det handlar om den svenska ledarskapsmodellen, med hög grad av medarbetarinflytande. För precis 30 år sedan skrev dåvarande SAS-chefen, Jan Carlzon, boken Riv pyramiderna!, som är en internationell storsäljare än i dag. I den argumenterade han för att chefshierarkierna skulle monteras ned och att medarbetarnas kunskaper skulle tas till vara.

Ända sedan 1970-talet har Sverige haft ett starkt demokratiskt ledarskapsideal med platta organisationer och få chefsled. Svenskarna är ett folk med låg grad av tilltro till auktoriteter. Vi är också ett av världens mest sekulariserade folk och har ganska hög grad av individualism.

Läs mer på nästa sida ”Chefskulturen har förändrats” 

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.