nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Gerhard Persson
Arbetet med ISO-standarder har tagit Gerhard Persson till alla världsdelar utom Antarktis. FOTO: Karin Thorsell

Veteran inom standardisering fortfarande aktiv

I vimlet på Kvalitetsmagasinet Live fanns en riktig veteran. Gerhard Persson, 87 år, har jobbat med standardisering sedan 50-talet och har inte slutat än – nu översätter han ISO 9002.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

I slutet av 1950-talet var Gerhard Persson med och tog fram en standard för kontroll av pendelhejare – en apparat för slagseghetsprovning inom materialindustrin. 1963 var han sedan med på sitt första ISO-möte på East Kilbridge-universitetet utanför Glasgow i Skottland.

Sedan dess har det rullat på och på senare år har Gerhard Persson varit med och översatt ISO 9001 till svenska och nu jobbar han vidare med översättningen av den uppföljande SIS-TS 9002 och handboken för små och medelstora företag.

Hur kommer det sig att du fortfarande jobbar med det här när du är 87 år gammal?

– Oförmåga att säga nej, svarar Gerhard Persson men tillägger att det har varit svårt att sluta.

– Det är trevligt med alla kontakter man får, både gamla och nya.

Och jobbet med ISO-standarder har tagit honom till alla världsdelar.

– Dock ej Antarktis, säger Gerhard Persson.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Digital oförmåga oroar företagsledare

Nästan vartannat företag har påbörjat ett digitalt förändringsprojekt. Men samtidigt är många projekt tyngda av problem och riskerar att avbrytas för att de blir alltför kostsamma. Fujitsu har identifierat fyra kärnområden som är avgörande för att lyckas.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Låt värderingar ligga till grund för nya strategier

Oväntade samarbeten kan ge synergier som är värdefulla när en verksamhet går igenom stora förändringar. Men för att lyckas gäller det att inte tappa bort de grundläggande värderingar som styr verksamheten. Då är risken stor att kunderna känner sig svikna, visar en färsk avhandling.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.