nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Viktigt involvera personalen i nya Iso-standarden

Att involvera de anställda i ett företag fullt ut i nya Iso 9001:2015 har många fördelar och hjälper till att utveckla den enskildes arbete. Det menar Synergos Consultancy som gett ut boken Handy tips for a Stress-free audit.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Det är lätt för en företagsledning att i första hand fokusera på ledningen när det gäller implementeringen av den nya standarden eftersom den fokuserar på kundbehov och kundförväntningar som brukar vara deras ansvarsområde. Författaren till boken Handy tips for a Stress-free audit, Jenny Kilburn, pekar på att detta är ett misstag och betonar istället vikten av att involvera alla anställda, något som också kommer hjälpa dem att göra ett bättre arbete.

Boken konstaterar att den nya standarden har ett ökat fokus på affärer och att organisationer som nyttjar den är friare än tidigare att definiera sina behov av dokumentation, utifrån lagstiftning och kundbehov. Och de som arbetar med detta dagligen är just personalen som alltså bör involveras. Vidare konstaterar man att det är personalen och inte ledningen som dagligen har kontakt med kunderna, vilket är ytterligare ett skäl för större involvering. Således kan arbetet med Iso 9001:2015 leda till större engagemang hos personalen och därmed till en bättre arbetsplats.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Ny som bloggare på KM

Vad är kvalitetskultur, vad innebär socialt ansvarstagande för kvalitetsarbetet och vad händer med kvalitetsrollen framöver? Det är några av de frågeställningar som KM:s nya bloggare brinner för. Först ut är Åsa Rönnbäck, SIQ.

Fokusera på kvalitetskulturen

Blogg

Kortsiktighet sätter käppar i hjulet för kvalitetsarbetet, det saknas ofta en kvalitetskultur. Men vilka beteenden formar en kvalitetskultur? Och går den att mäta? Ny forskning har börjat hitta svaren, berättar Åsa Rönnbäck i sin blogg.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Arbetsförmedlingens resa – Från kontroll till service

2013 stod Arbetsförmedlingen på botten i alla förtroendemätningar. Skalan nedåt fick byggas på för att de fick så låga siffror. Det blev början på ett arbete med både kund- och medarbetarresor för att vända trenden och hitta rätt förbättringsmöjligheter.

Lyckade innovationer kräver träffektivitet

Går det att vara innovativ i en effektiv värld? Magnus MackAldener, chef för Scanias transmissionsutveckling, menar att vi istället behöver vara träffektiva för att lyckas skapa framgångsrika innovationer. På Kvalitetsmagasinet Live berättade han om Scanias metod.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.