nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Viktigt involvera personalen i nya Iso-standarden

Att involvera de anställda i ett företag fullt ut i nya Iso 9001:2015 har många fördelar och hjälper till att utveckla den enskildes arbete. Det menar Synergos Consultancy som gett ut boken Handy tips for a Stress-free audit.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Det är lätt för en företagsledning att i första hand fokusera på ledningen när det gäller implementeringen av den nya standarden eftersom den fokuserar på kundbehov och kundförväntningar som brukar vara deras ansvarsområde. Författaren till boken Handy tips for a Stress-free audit, Jenny Kilburn, pekar på att detta är ett misstag och betonar istället vikten av att involvera alla anställda, något som också kommer hjälpa dem att göra ett bättre arbete.

Boken konstaterar att den nya standarden har ett ökat fokus på affärer och att organisationer som nyttjar den är friare än tidigare att definiera sina behov av dokumentation, utifrån lagstiftning och kundbehov. Och de som arbetar med detta dagligen är just personalen som alltså bör involveras. Vidare konstaterar man att det är personalen och inte ledningen som dagligen har kontakt med kunderna, vilket är ytterligare ett skäl för större involvering. Således kan arbetet med Iso 9001:2015 leda till större engagemang hos personalen och därmed till en bättre arbetsplats.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.