nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Gunilla Nordlöf
– Företag måste ha fokus på kunderna för att nå långsiktig framgång, säger Tillväxtverkets generaldirektör Gunilla Nordlöf. FOTO: Monica Nielsen

”Visar hur viktiga småföretag är för konkurrenskraften”

Tillväxtverket är huvudman för SIQ, Svensk Kvalitetsutveckling, som i onsdags delade ut Utmärkelsen Svensk Kvalitet till C2 Management. Kvalitetsmagasinet fick ställa några frågor till generaldirektör Gunilla Nordlöf efter ceremonin.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

C2 Management som får utmärkelsen i år är en mindre verksamhet. Hur ser du på det?

– Jag tycker att det är en viktig signal. De flesta företag är små och medelstora, 99 procent tillhör den kategorin. Om de växer så kan de anställa i framtiden. Så om vi kan utmärka små företag är det väldigt roligt. De kan själva vara förebilder och inspirera andra. Det visar hur viktiga småföretag är för den framtida konkurrenskraften.

Hur ser Tillväxtverket på betydelsen av kvalitetsarbete?

– Det är verkligen viktigt. En av de viktigaste framgångsfaktorerna är fokus på kund. Om företag inte förstår det är det svårt att nå långsiktig framgång. Att långsiktigt utveckla egna processer med fokus på kunden och att genomföra ständiga förbättringar gör att företag kan vara konkurrenskraftiga.

Kan kvalitetsarbete bidra till tillväxt i svenska företag?

– Absolut. Om fokus är på att utveckla verksamheten och förstå hur omvärlden utvecklas och hur organisationen kan påverka den. Det lägger jag in i kvalitet.

På vilket sätt medverkar ni i eller står bakom Utmärkelsen Svensk Kvalitet?

– Utmärkelsen är vi inte inblandade i, utan den organiserar SIQ, men annars stöttar vi SIQ ekonomiskt och på andra sätt och använder SIQ i olika projekt.

Vad har kvalitet för betydelse i Tillväxtverkets verksamhet?

– Vi arbetar mycket för hållbar utveckling, hur företag och företagsklimatet kan utvecklas hållbart. Och kvalitet och hållbarhet blir mer och mer samma sak.

Läs fler artiklar om Utmärkelsen Svensk Kvalitet:
”Starka känslor när C2 fick Utmärkelsen Svensk Kvalitet”
”SIQ:s vd uppmanar alla: Sök utmärkelsen”

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.