nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Gunilla Nordlöf
– Företag måste ha fokus på kunderna för att nå långsiktig framgång, säger Tillväxtverkets generaldirektör Gunilla Nordlöf. FOTO: Monica Nielsen

”Visar hur viktiga småföretag är för konkurrenskraften”

Tillväxtverket är huvudman för SIQ, Svensk Kvalitetsutveckling, som i onsdags delade ut Utmärkelsen Svensk Kvalitet till C2 Management. Kvalitetsmagasinet fick ställa några frågor till generaldirektör Gunilla Nordlöf efter ceremonin.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

C2 Management som får utmärkelsen i år är en mindre verksamhet. Hur ser du på det?

– Jag tycker att det är en viktig signal. De flesta företag är små och medelstora, 99 procent tillhör den kategorin. Om de växer så kan de anställa i framtiden. Så om vi kan utmärka små företag är det väldigt roligt. De kan själva vara förebilder och inspirera andra. Det visar hur viktiga småföretag är för den framtida konkurrenskraften.

Hur ser Tillväxtverket på betydelsen av kvalitetsarbete?

– Det är verkligen viktigt. En av de viktigaste framgångsfaktorerna är fokus på kund. Om företag inte förstår det är det svårt att nå långsiktig framgång. Att långsiktigt utveckla egna processer med fokus på kunden och att genomföra ständiga förbättringar gör att företag kan vara konkurrenskraftiga.

Kan kvalitetsarbete bidra till tillväxt i svenska företag?

– Absolut. Om fokus är på att utveckla verksamheten och förstå hur omvärlden utvecklas och hur organisationen kan påverka den. Det lägger jag in i kvalitet.

På vilket sätt medverkar ni i eller står bakom Utmärkelsen Svensk Kvalitet?

– Utmärkelsen är vi inte inblandade i, utan den organiserar SIQ, men annars stöttar vi SIQ ekonomiskt och på andra sätt och använder SIQ i olika projekt.

Vad har kvalitet för betydelse i Tillväxtverkets verksamhet?

– Vi arbetar mycket för hållbar utveckling, hur företag och företagsklimatet kan utvecklas hållbart. Och kvalitet och hållbarhet blir mer och mer samma sak.

Läs fler artiklar om Utmärkelsen Svensk Kvalitet:
”Starka känslor när C2 fick Utmärkelsen Svensk Kvalitet”
”SIQ:s vd uppmanar alla: Sök utmärkelsen”

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Bra måste ständigt bli bättre

Blogg

Ju bättre man blir desto mer krävs för att bli ännu bättre. Därför är det oerhört viktigt att kontinuerligt utveckla den tillgängliga kvalitetskompetensen i verksamheten, skriver Lars Sörqvist i sin blogg.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.