6 tips för att hjälpa din personal fokusera

Ledarskap Undvik att vara ett störningsmoment. Gör ”nej!” normalt – och 5 andra tips på hur du som chef kan skapa rutiner för bättre utnyttjad arbetstid.

6 tips för att hjälpa din personal fokusera
Var inte distraktionen som gör personalen ineffektiv. Foto: Adobe Stock

Arbetsplatsen är full av tidstjuvar. Kanske är du en av dem? Genom att avbryta medarbetare mitt i en uppgift med en fråga eller en annan uppgift, eller genom att begära spontana möten, tappas fokus och värdefull arbetstid går förlorad.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Hur kan du som chef göra för att hjälpa din personal att hålla fokus och bättre utnyttja arbetstiden? Här följer några förslag:

1. Inför listor för uppgifter och projekt. Medarbetarna får ta ansvar för att hålla sina att-göra-listor aktuella och tilldelas varje vecka tid till att överse sina åtaganden. På så vis kan de behålla kontrollen över sitt arbete och sin tid.

2. Förtydliga olika kommunikationskanalers syfte och användningssätt. Många distraktioner på jobbet kommer sig av interna pingpongdiskussioner via olika kommunikationsplattformar. Gör klart vad var och en av kanalerna ska användas till och vilka svarstider som kan förväntas på dem.

3. Normalisera ”nej”. Skapa trygghet runt medarbetarnas möjligheter att sätta gränser och till exempel förmedla att de inte har kapacitet att ta på sig fler uppgifter. Den typen av gränssättning bör inte bestraffas utan mötas av uppskattning.

4. Gör möten meningsfulla. Om ett möte inte har ett uttryckligt syfte eller agenda, ge dina anställda tillåtelse att tacka nej till inbjudan.

5. Formalisera fokus. Inför normer för skyddad arbetstid. Blockera till exempel tisdags- och torsdagseftermiddagar för mötesfritt, djupfokuserat arbete, med lägre förväntningar på svarstider.

6. Respektera gränser. Undvik att vara ett störningsmoment. Om dina anställda är mitt uppe i ett projekt eller en uppgift, vänta med att kräva uppmärksamhet eller lägga på dem ytterligare uppgifter.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste