6 tips som vässar din kommunikation

Företagskultur Mer än varannan arbetstagare stör sig på att chefen skriver slarvigt i internkommunikation. KM ger dig tipsen för att undvika de värsta fällorna.

Amesto Translations har undersökt hur anställda upplever att chefer hanterar språket i mejl och annan skriftlig kommunikation. Över hälften av de tillfrågade irriterar sig på felstavade ord och dåligt språk.

– Vi som varit med länge har märkt en stor förändring under de senaste åren. Språkbruket har blivit sämre hos chefer och företagsledare. Det är mycket möjligt att det är ”sms-språket” som slår igenom också i den officiella kommunikationen, kommenterade Maria Andersson, vd för översättningsbyrån Amesto Translations, undersökningen när den släpptes.

Enligt henne medför ett slarvigt språk att chefen uppfattas som mindre professionell och att det personliga varumärket som ledare försämras.

Catrin Johansson, professor på Mittuniversitetet, forskar om organisationers kommunikation. Hon vet inte om kommunikationen blivit mer slarvig men hennes reflektion är att mejl, sms och sociala medier har bidragit till en mer informell kommunikation än tidigare.

– Man är inte lika noggrann med stavning och ofta har man bråttom och struntar i att gå tillbaka och kolla om språket är korrekt. Som anställd kan man störa sig på detta, särskilt om det är ett formellt ämne chefen skriver om. Då är det viktigt att läsa igenom och formulera sig rätt.

6 tips: Så blir du en bättre kommunikatör

1. Tänk målgrupp

Vilken relation har du till dem du kommunicerar med? Är det ”tjena” och ”du”, eller är det en mer formell ton som kräver att du uttrycker dig väl? Tänk på att yngre medarbetare kan vara mer vana vid sociala medier och personlig kommunikation, men det behöver inte vara så.

2. Tänk roll

Vilken chef är du? Är du vd i ett större bolag med många medarbetare eller är du en avdelningschef eller teamledare som sitter tillsammans med dina anställda? Detta spelar roll för vilken ton som lämpar sig bäst.

3. Tänk innehåll

Ska du informera om allvarliga ämnen, exempelvis regler och rutiner, lämpar sig ett mer formellt språk för att allvaret inte ska förmildras. Det är helt okej att att ändra sin ton utifrån målgrupp och innehåll utan att det blir knasigt. Utöva situationsanpassat ledarskap även i din kommunikation.

4. Tänk kanal

Kommunicerar du med ledningsgruppen i mejlform krävs antagligen en mer formell ton. Kommunicerar du via en blogg gör kanalen det genast mer legitimt att vara personligare.

5. Tänk förväntningar och företagskultur

Hur kommunikation mottas beror på till stor del på förväntningar. Stämmer förväntningarna och kommunikationen inte överens kan trovärdigheten ta skada. Vilken företagskultur har ni? Hur snackar ni med varandra? Ta reda på vilken typ av kommunikation som dina medarbetare förväntar sig i dialoger, exempelvis medarbetarsamtal och öppna diskussioner. Hur ser kommunikationen ut nu? Hur vill ni att den ska se ut? Vad känns bekvämt?

6. Tänk resurser

Allt ledarskap handlar om kommunikation, lägg ned tid och resurser på detta. Idag är det enkelt att kommunicera via mejl och andra digitala kanaler men glöm inte att en dialog förs bäst öga mot öga i små grupper.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste