På Kvalitetsmagasinet Live gav Annika Engström, lärare och forskare vid Tekniska Högskolan i Jönköping, sina bästa kommunikationstips.
Tips:
- Tydliggör syftet – vad ska mötet leda till? Skilj på om mötet ska leda till utförande eller utveckling.
- Är rätt funktioner/kompetenser med?
- Kom överens om vilken typ av kommunikation som är bäst för ändamålet, alla medverkande vid mötet har ett ansvar. Sätt spelregler.
- Led och anpassa mötet utifrån syftet och överenskommelsen om kommunikation (styrande eller stödjande).
- Som ledare bör du träna din uppmärksamhet på dina reaktioner så att du kan förhålla till dina egna känslor om och när du måste göra obehagliga interventioner under möten.
- Träna kommunikationen på arbetsplatsen. Exempelvis genom att filma era möten, titta på dem gemensamt och diskutera vad som var hindrande och underlättande under mötet.
- Utgå från att alla medarbetare är ambitiösa, angelägna och vill göra bättre men också att motstånd mot utveckling är helt naturligt.