Därför har myndigheten tagit fram en AI-modell som kan sortera inkommen e-post och därmed minska volymen av e-post i inkorgen med 60 procent.
Tränats genom att läsa 40 000 mejl
AI-modellen läser av innehållet i mejlet och känner av om det innehåller specifika nyckelfraser och skickar sedan vidare det till rätt person eller ställe inom myndigheten. Innehåller den inte en nyckelfras så granskar den hela innehållet i mejlet och gör en bedömning utifrån hur en medarbetare har gjort tidigare. Hur kan en modell göra det? Jo, AI-hubben, en grupp som hjälper Bolagsverket i dess AI-satsning, har programmerat modellen med vad som är rätt och fel, samt ställt höga krav på den. Den måste vara 95 procent säker på att den skickar mejlet till rätt ställe eller person.
Förutom det har modellen även tränat på att läsa av 40 000 mejl, och därav lärt sig hur den ska göra. Det tillsammans med statistik gör att AI-modellen kan sortera stora delar av inkorgen idag.
– Det är häftigt att maskiner kan lära sig utifrån exempel. Vi visar upp ett exempel, så här ska du göra, och så här ska du inte göra. Så lär den sig det, säger Hugo Labraaten, utvecklare på Bolagsverket.
Utmaningar på vägen
En utmaning är signaturer i mejl. De kan vara hur långa som helst och då hittar AI-modellen inget att gå på. En annan utmaning har varit att skala ner arbetet till olika kategorier som modellen kan skicka mejlen till. Nio olika brevlådor kan den skicka till i dagsläget.
– Vi börjar med ett fåtal brevlådor, sen hoppas vi att det fungerar för då kan vi utöka med fler kategorier, säger Adam Edlund, utvecklare på Bolagsverket.