Kone är ett av världens ledande företag inom hiss- och rulltrappsbranschen. För cirka sex år sedan började företaget använda sig av maskininlärning för att skapa ett förutseende system som kan förutspå när en hiss eller rulltrappa kommer att behöva repareras, och exakt vad som behöver åtgärdas.
AI-modellen som förutspår fel – halverade antalet anmälningar
AI
Den finska industrijätten Kone har sedan länge använt sig av AI i sitt förbättringsarbete, men de senaste två åren har ett särskilt system revolutionerat såväl resultat som kundnöjdhet och klimatavtryck.
– Det är den mest effektfulla satsningen vi har gjort, säger Tero Hottinen, chef över strategiska teknikpartnerskap på Kone.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Hissnande effekter uppstod
För drygt två år sedan, när systemet hade tränats ordentligt på stora mängder data från hela världen, började man se massiva effekter. Då försvann också barnsjukdomarna – det vill säga de felaktiga uppgifterna om hissar och rulltrappor som behövde repareras trots att de var fungerande. Tero Hottinen, chef över strategiska teknikpartnerskap på Kone, menar att AI har raketlyft företagets förbättringsarbete.


