Amelia Adamo känner väl igen sig i Maria Edströms bild av hur media skildrar kvinnliga chefer. Media är kategorisk och älskar att dela ut fåniga stämplar. De tror att människor tycker att det är skönt med förenklingar och den som en gång blivit en ”stålvante”, ”madam saddam” eller ”räddaren” har svårt att bli av med den bilden, det gäller kvinna som man. Däremot är stämplarna ofta könsrelaterade. Är man 40-årig kvinnlig chef och vet var skåpet ska stå, ja då är man bitchig, som karl är man kraftfull.
– Själv har jag fått stämpeln den ”framgångsrika” och sämre etikett kan man få, men det är inte hela bilden. Jag gör också fel och det finns många andra inom bonnierkoncernen som är minst lika framgångsrika, konstaterar Amelia Adamo.
Påverkar chefandet
Hon tror att medias verklighetsbild har betydelse för det egna chefandet och relaterar till Marianne Nivert, tidigare Telia chef som av media fick titeln ”madam saddam”.
– Jag kan tänka mig att den definitionen fick henne att reflektera över sitt sätt att styra Telia. Medias etiketteringar är ofta väldigt förstärkta, de kan innehålla en uns av sanning men ibland stämmer det inte alls. Tyvärr tror jag att kvinnliga ledare tar åt sig mer än sina manliga kollegor, säger Amelia Adamo.
Hon tror exempelvis att kvinnor tänker mer på vad de har på sig när de ska intervjuas än män. Ibland är kvinnor så neutrala att de nästan smälter in i tapeten för att inte stöta sig med någon.
Amelia Adamo har ändå hopp inför framtiden.
– Media kommer att fortsätta att kategorisera, men dagens trettioåringar har ett annat synsätt än sina sextioåriga kollegor. De ser kvinnor som minst lika goda kämpar trots att det har bröst och rosa skor och generationsskiftet kommer säkerligen också att påverka hur kvinnor skildras i tidningarna. Media ändras när dess publik gör det.