Årets mest attraktiva arbetsgivare – här är listan

Det gäller att jobba på att vara attraktiv som arbetsgivare. Åtta av tio kan företag hittar inte rätt kompetens, visar en ny undersökning. Kanske borde de snegla på den här listan – vad gör att just de här arbetsgivarna ändå lyckas?

Årets mest attraktiva arbetsgivare – här är listan
Tech-jättarna är attraktiva hos unga.

Många arbetsgivare har det tufft. Att bristen på rätt kompetens är det största hindret för tillväxt bland svenska företag är inget nytt. Det är ett påstående som återkommit i en rad år nu. Men den undersökning som Svenskt Näringsliv nu presenterar visar att problemet inte bara kvarstår, utan växer. Det räcker med att jämföra tiden före pandemin med den efter. Före var det sju av tio företag som hade svårt med rekrytering, nu är det alltså snarare åtta av tio (78 procent).

– Under pandemin har vissa branscher haft det väldigt tufft. Det gäller bland annat transportnäringen, besöksnäringen och delar av handeln där vi nu ser att delar av arbetskraften har lämnat dessa branscher. Där har man nu betydande problem med att hitta personer med rätt kompetens, säger Magnus Wallerå, avdelningschef för kompetensförsörjning på Svenskt Näringsliv i ett pressmeddelande.

Var tredje vill anställa nu

Hela 34 procent av arbetsgivarna vill anställa, vilket är den högsta nivån på tio år. Så hur ska de lyckas med rekryteringen? Kanske genom att kolla närmare på vad som lockar unga professionella.

Academic Works har för sjunde året i rad ställt frågor till morgondagens arbetskraft (young professionals) om vad som gör en arbetsgivare attraktiv och var de helst skulle vilja jobba. Resultatet sammanställs i YPAI, Young Professional Attraction Index.

5 158 personer har svarat, där fördelningen är cirka 60 procent kvinnor och 40 procent män. Hälften jobbar redan, medan 31 procent är studenter och 19 procent jobbsökande.

Tre viktiga insikter

Respondenterna har fått bedöma frågor som rör organisationernas rykte och framgång på marknaden, plus om de skulle vilja jobba där (om det var möjligt). Och svaren mynnar ut i tre insikter:

1) Starka varumärken

2) Employer branding – särskilt företag med miljöfokus gynnas

3) Ett tydligt syfte – unga vill göra skillnad

I listan märks det här genom att statliga myndigheter, som kanske inte alltid har de starkaste varumärkena, åker ner på listan medan innovativa techföretag som Spotify, Google, Microsoft och Apple hamnar topp fem, efter Ikea. Stora och stabila företag.

Tydlig samhällsnytta

Bland nykomlingar på listan syns kopplingarna till de tre insikterna extra tydligt. Två av dem har pandemikoppling.

Fakta

Topp 10 bland arbetsgivarna

  1. Ikea
  2. Spotify
  3. 3. Google
  4. Microsoft
  5. Apple
  6. Essity
  7. Tesla
  8. Ica Gruppen
  9. Volvo Cars
  10.  Avanza

Tillverkaren av hygienprodukter, Essity, hamnade i strålkastarljuset när jakten på skyddsutrustning var som hetsigast. Något som säkert gjort att de inte bara tagit sig in på listan för första gången, utan även kniper en sjätteplats. Även vaccintillverkaren Pfizer gör entré, om än lite längre ner på 21:a plats.

Värderingar är viktiga för den yngre generationen och kanske är det samhällsnyttan som slår igenom, precis som miljötänket. Elbilstillverkarna Tesla och Polestar är båda nya på listan (plats 6 respektive 18) medan forskningsinstitutet Rise gör entré på 12:e plats, högst upp av de statliga bolagen.

Kunskapsmaterial

Bloggar

Böcker

Karriär

Ledare

Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.