Inom det privata äldreomsorgsföretaget Medihem, som ingår i Praktikertjänst-koncernen, har man sedan 1996 satsat på ett omfattande uppföljningsarbete av verksamheternas kvalitetssystem. Själva kvalitetssystemet bygger på den modell som Institutet för Kvalitetsutveckling, SIQ, har utarbetat och följer även Socialstyrelsens allmänna råd om kvalitetssystem i omsorgen om äldre och funktionshindrade. Enkelt, systematiskt och kontinuerligt är ord som Medihems vd Ylva Behr använder för att beskriva uppföljningsarbetet. Systemet som företaget använder heter Qualimax och bygger på enkätutskick och regelbundna intervjuer med boende, anhöriga, personal och uppdragsgivare. Kontakt genom intervju eller enkät sker två gånger per år med alla fyra grupperna. Alla enheter ska även rapportera om ett antal vårdindikatorer två gånger per år, till exempel förekomst av trycksår och medicinhantering.
Kompetenshöjning
Resultatet av uppföljningarna redovisas inom 14 dagar i form av grafiska uppställningar som förs vidare till de berörda och som även offentliggörs på företagets hemsida.