Som ledare är det viktigt att vara medveten om att det inte alltid är du själv som sitter inne med de bästa svaren. Det gör det nödvändigt att lyssna på andra för att lära och förstå.
Se människor i ögonen
För att lyssna ordentligt på någon behöver du vara helt närvarande. Lägg bort mobiltelefonen och datorn. Se till att titta medarbetaren i ögonen och ta in vad personen säger, vad hon eller han har för tonfall och när engagemanget går upp. Försök att också snappa upp vad som sägs mellan orden.
Stressa inte
Springa inte från möte till möte. Se vad du kan göra för att få tid att reflektera mellan möten. Det gör det lättare att ge den du pratar med din fulla uppmärksamhet.
Fråga mer
Nästa gång någon ber dig om råd, se till att du förstår situationen. Innan du svarar, ställ en fråga för att vara säker på att du vet vad det är personen vill ha. Ofta vill medarbetare bara stämma av och få bekräftelse på att de är på rätt väg.
I möten med flera personer, försök att få alla att engagera sig i diskussionen. Att ställa direkta frågor till enskilda medarbetare är ett sätt att göra det.