nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Att se helheten

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Hur ska man få igång ett systematiskt arbete i en kommun eller ett landsting? Den frågan är det säkert många som ställts sig och uppenbarligen är svaret inte helt självklart. Det verkar faktiskt som om man på många håll famlar en aningen efter hur man ska angripa problemet och testar många olika metoder. Risken är dock att man får något av en stuprörseffekt där man missar helheten. Å andra sidan är naturligtvis varje ambition till att genomföra ett systematiskt kvalitetsarbete bra och om något går bra, även om det området det berör är begränsat, så kan det ha en positiv effekt på resten av organisationen.

I stadsdelen Tynnered i Göteborg har man satsat på ett helhetsgrepp i sitt kvalitetsarbete just för att undvika stuprörseffekten. Man ser hela den kommunala verksamheten som ett antal processer. I fokus har man satt arbetslaget och försökt att definiera vad de anställda egentligen har för uppgift. Andra bärande ingredienser i Tynnereds koncept för att få igång ett genomgripande kvalitetsarbete är att satsa på en systematisk chefsutbildning, då cheferna trots allt är de som ska leda utvecklingen.

I denna utgåva finns också några artiklar om ledarskap, en nog så viktig del i kvalitetsarbetet. I dessa påpekas det närmast självklara faktum som tyvärr ofta glöms bort, det vill säga att nästan ingen föds till att vara chef. Det är något man lär sig.

En annan artikel tar upp det faktum att det också finns personer som inte ska vara chefer. För även bland chefer finns det psykopater. Det är bara att se på sin egen organisation; finns det någon chef som är underhållande men totalt opålitlig, manipulativ och egotrippad? Vi har faktiskt roat oss med en liten test.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Två vinnare av Svenska Leanpriset

Det blev två verksamheter som blev vinnaren av Svenska Leanpriset 2018 på en gala på Chalmers i Göteborg på onsdagskvällen. Av de tre finalisterna beslutade juryn efter mycket vånda att priset skulle delas av två likvärdiga vinnare.

Mobiloperatörerna med nöjdast kunder

Både privat- och företagskunder blir allt mer nöjda med sina mobiloperatörer. Men det räcker inte längre med bra tekniska tjänster, utan handlar nu om helt andra saker för att kunderna ska bli belåtna, visar en färsk studie från Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som rankat operatörerna med nöjdast kunder.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.