Av de tillfrågade som bemöts med respekt från ledningen upplever 56 procent bättre hälsa och trivsel. 89 procent känner större livs- och arbetsglädje, 92 procent tycker att det är lättare att fokusera och prioritera. De känner 1,72 gånger större tillit och trygghet, 1,26 gånger djupare meningsfullhet. Det är 1,1 gånger mer sannolikt att de vill stanna hos arbetsgivaren.
Omvänt leder respektlöst bemötande till mindre motiverade medarbetare, lägre produktivitet, högre sjukskrivningskostnader och större personalomsättning. Ohövlighet frestar på arbetsminnet och försämrar därmed den kognitiva förmågan. Alla reagerar mer eller mindre, vissa genom att prestera sämre med flit.
Varför bemöter då inte ledningen sina medarbetare med respekt? Enligt Christine Poraths undersökning är det endast 4 procent som är ohövliga och respektlösa för att de trivs med det. I övriga fall handlar det om bristande självinsikt. De flesta chefer som behandlar sina medarbetare respektlöst inser alltså inte hur deras beteende påverkar andra.
publicerad 12 januari 2015