Nyheter
Premium
Blogg
Kvalitetsvård
Event
E-tidning
Nyheter
Premium
Blogg
Kvalitetsvård
Event
E-tidning
Kontakt
Annonsera
Prenumerera
Kundtjänst
GDPR och cookies
Karriär
Kunskapsmaterial
Partnermedia
Produkter från Pauser Media
Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev
Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.
Registrera dig
Blogg
Blogg
I kris blir agilt det enda möjliga
När allt så småningom ändå börjar likna en vardagslunk kommer vi alla ha lärt oss mycket, för det gör vi av förändring. Många former i krisen kommer att få leva kvar i den nya vardagen, skriver Sofia Segerlund i sin krönika.
9 juni 2020
Blogg
Bör vi använda ledningsmodeller?
I min analys av styr- och ledningsmodeller i 15 slumpvis utvalda kommuner visar det sig att syftet främst är att säkerställa måluppfyllelse. Men att följa upp och studera historiska data i ettåriga cykler är reaktivt och skapar inte någon förståelse för hur verksamheten faktiskt bedrivs som leder fram till ett resultat.
25 maj 2020
Blogg
Dags att revidera ISO 9001?
I höst är det fem år sedan Iso 9001 publicerades. Frågan är om det kommer en ny revidering i år och hur stor den i så fall blir? Visserligen förändras omvärlden snabbt och kanske saknas något område i dagens standard. Samtidigt är det ett enormt stort projekt att få alla certifierade över till en ny utgåva.
13 maj 2020
Blogg
Förändring kräver nya beteenden
Nya processer innebär att människor som medarbetare, kunder eller leverantörer måste göra något annorlunda. Men oftast missar man att förändringar handlar om att ändra beteende och att beteendeförändringar kräver andra typer av insatser än att bygga system, eller beskriva en ny process.
29 april 2020
Blogg
Positiv förstärkning – snabbaste vägen till en mer engagerad kultur
Tillsägelser och tillrättavisningar skapar inte nya beteenden. Thomas Dimming tipsar om hur du kan jobba med positiv förstärkning istället i sin krönika.
7 april 2020
Blogg
Så utvecklas organisationskulturen
Forskning visar att organisationskulturen är en avgörande faktor för att bli en framgångsrik verksamhet. Därför behöver vi skapa samsyn om vad organisationskultur är och utgörs av för att sedan ställa frågan: Behöver vi utveckla vår kultur?
30 mars 2020
Blogg
Det lilla extra är värt mycket
Med lite empati kan man få en kund att bli mer nöjd efter ett misstag begåtts än den var innan. På min sedvanliga cykeltur in till jobbet härom morgonen fick jag oväntat med mig en frukostpåse. Och vips var en månads frustrations som bortblåst.
16 mars 2020
Blogg
Är vi färdiga med kvalitet?
Håller vi inom kvalitetsprofessionen på att förlora vår identitet och vår betydelse? Kanske behöver vi byta inriktning och synsätt på hur vi arbetar med kvalitet. Ett första steg kan vara att identifiera arbetssätt som inte driver förbättrade resultat.
3 februari 2020
Blogg
Tid för reflektion ger bredare perspektiv
Kanske är 2020 det år då vi kan inta ett högre perspektiv på kvalitetsarbetet och nå nya höjder. Istället för att grotta ner oss allt för mycket i formalia kan vi försöka se verksamheten ur ett mer holistiskt perspektiv. Med då krävs tid för reflektion.
20 januari 2020
Blogg
Lär från 2019 och gör 20-talet till ett kvalitetsdecennium
Kvaliteten i välfärden, hållbarhet, digitalisering och kvalitetsutvecklingen i Asien. Det är områden som om de ignoreras kan vara ett hot mot vår välfärd och framtid. Men samtidigt skapar de fantastiska möjligheter och kan på olika sätt bidra till en mycket god framtidsutveckling. Låt oss därför verka för att göra 20-talet till ett kvalitets- och förbättringsdecennium, skriver Lars Sörqvist i sin årskrönika.
2 januari 2020
«
Äldre artiklar
Senare artiklar
»
Veckans
mest
lästa
1.
Mötet
Energiknippet med fullt fokus på punktlighet
2.
Ranking
Här är jobben som har högst status i Sverige
3.
Blogg
Rätt kultur krävs för att lyckas på distans
4.
Arbetsmiljö
Kvinnor mer zoomrötta än män
5.
Rekrytering
9 rekryteringstrender för 2021
Kunskapsmaterial
WAY
Bra verktygsstöd för att förstå människor i förändring
Mitel
Hur har Covid19 påverkat CX?
Mitel
Är ditt företag först eller sist med nyheterna?
Mitel
Maximera ditt kontaktcenters effektivitet
Michael Soderling
Organisationsutveckling: Hitta förbättringspotentialen
Visa alla
Bloggar
Blogg
Rätt kultur krävs för att lyckas på distans
6 april
Blogg
Hur vet vi om våra insatser gör nytta?
15 mars
Krönika
Riv din Kvalitetspolicy
3 mars
Böcker
Kvalitetsarbete
Ny lättläst bok inspirerar i kvalitetsarbetet
17 mars
Recension
Bra förbättringspaket för offentlig sektor
15 januari
Böcker
Årets bästa böcker 2020
21 december 2020
Recension
Så kan du träna upp förmågan att jobba värderingsbaserat
30 oktober 2020
Karriär
Biltema Nordic Services AB
Quality and Compliance Manager
Sista ansökan: 18 april
Silex Microsystems AB
Kvalitets- och miljöchef
Sista ansökan: 21 april
Naturell AB
Kvalitetschef
Sista ansökan: 31 mars
Note Norrtelje AB
Kvalitetsansvarig
Sista ansökan: 31 mars
Alla platsannonser
Ledare
Ledare
Snart slår vi alla ut i full blom
31 mars
Ledare
Interna krig leder sällan till bra resultat
10 februari
Ledare
Är du acceleratorn i paradigmskiftet?
18 november 2020
Debatt
Till avdelningen
Debatt
Är samverkan lösningen på alla samhällsproblem?
5 mars
Debatt
Fel mål kan sabotera den agila transformationen
24 februari
Debatt
Gärna tillitsbaserad styrning – men först en rejäl uppföljning
20 november 2020
Debatt
Hög tid att ta tag i Kvalitet 4.0
9 september 2020
Debatt
Nya arbetssätt krävs för att klara klimatomställningen
11 augusti 2020
Recension
Till avdelningen
Recension
Bra förbättringspaket för offentlig sektor
15 januari
Recension
Så kan du träna upp förmågan att jobba värderingsbaserat
30 oktober 2020
Recension
Utmanande bok ger förändringsenergi
30 september 2020
Recension
Bra tips och hjälp till inköpare
7 augusti 2020
Recension
Inspirerande om hur verksamheter kan utvecklas
31 juli 2020
Kvalitetsmagasinet Premium
Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.
Prenumerera
Logga in
Blogg
Till avdelningen
Blogg
Rätt kultur krävs för att lyckas på distans
6 april
Blogg
Hur vet vi om våra insatser gör nytta?
15 mars
Krönika
Riv din Kvalitetspolicy
3 mars
Blogg
Vilka väljer du till ditt team?
2 februari
Blogg
Lär av pandemin och uppdatera ledningsystemet nu
18 januari
Det senaste
Premium
Böcker
Helhetsgrepp om hälsa och kvalitet i ny bok
20 timmar sedan
Arbetsmiljö
Kvinnor mer zoomrötta än män
14 april
Kundnöjdhet
3 tips från Sveriges bästa kundservicemedarbetare
14 april
Premium
Kvalitetskraven i konflikt med hållbarhetskraven
14 april
Premium
Mötet
Energiknippet med fullt fokus på punktlighet
13 april
Rekrytering
9 rekryteringstrender för 2021
13 april
Premium
Mätteknik
Nytt internationellt samarbete om krav på laddningsstationer
12 april
Skola
Här är kommunerna med flest behöriga lärare
9 april
Premium
Böcker
Helhetsgrepp om hälsa och kvalitet i ny bok
20 timmar sedan
Arbetsmiljö
Kvinnor mer zoomrötta än män
14 april
Kundnöjdhet
3 tips från Sveriges bästa kundservicemedarbetare
14 april
Premium
Kvalitetskraven i konflikt med hållbarhetskraven
14 april
Premium
Mötet
Energiknippet med fullt fokus på punktlighet
13 april
Rekrytering
9 rekryteringstrender för 2021
13 april
Premium
Mätteknik
Nytt internationellt samarbete om krav på laddningsstationer
12 april
Skola
Här är kommunerna med flest behöriga lärare
9 april
På Kvalitetsmagasinet använder vi Cookies för att förbättra din läsupplevelse.
Läs mer om, hur och varför här.