Biostaden Östersund klarade hackerattacken – ”Man ska inte ha alla ägg i samma korg”

Kvalitetssäkring När it-leverantören Tietoevrys svenska datacenter utsattes för en hackerattack under lördagen drabbades bland annat Biostaden i Östersund. Hela datasystemet kraschade, men biografen stod redo att ta emot gäster ändå. Allt tack vare en 30 år gammal kvalitetssäkring.

Biostaden Östersund klarade hackerattacken – ”Man ska inte ha alla ägg i samma korg”
Foto: Stockadobe och Biostaden Östersund

Problemet uppmärksammades av en kund som ville boka biobiljetter tidigt på lördagsmorgonen, och som såg att något inte stod rätt till.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

– Personen ringde då till biografen och sa att det inte gick att boka. Då märkte vi att hela systemet låg nere, säger Sven-Arne Jonsson, föreståndare på Biostaden i Östersund.

Med en gång visste Sven-Arne vad de behövde göra. Biografens sajt har legat nere tidigare, när Harry Potter och Sagan om ringen hade premiär samtidigt och hela bokningssystemet blev överbelastat. Men redan långt innan den kallduschen hade biografen tagit fram en nödlösning.

Sven-Arne Jonsson har arbetat på Biostaden Östersund sedan 1987.

– Vi gjorde en slags akutväska 1994 för att vi insåg att samhället skulle bli mer datoriserat och att vi alltid kommer att behöva ha en backup om krisen är framme. Man ska inte ha alla ägg i samma korg, så vi gjorde en instruktionsbok kring hur det dåvarande systemet fungerade så att alla oavsett generation och tillfälle skulle kunna sälja biljetter på det gamla sättet, säger han.

Medan Filmstadens biografer inte kunde sälja vare sig biobiljetter, snacks eller godis, kunde alltså lilla Biostaden i Östersund fortsätta med bussinuss as usual. Nåja, man tappade 20-30 procent av försäljningen, men för Sven-Arne var det väldigt viktigt att överhuvudtaget kunna visa sig motståndskraftig.

Han tror att fler företag och organisationer behöver förbereda sig på att systemen kan krascha, och tar Coop-kraschen i fjol som exempel.

– Vi lever i ett samhälle som är uppbyggt kring digitala verktyg och det kan bli oerhört sårbart – inte främst för en matvarukedja eller biografkedja utan ännu mer för regioner, polisen, regeringen och så vidare. Med det sagt behöver man kanske inte gå runt med katastroftankar hela tiden, men viss förberedelse är bra att ha, säger han.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste