Image och förtroende viktigare
I mer oroliga tider ser SKI att image och frågor kopplat till förtroende blir viktigare, och studien om lån och sparande är inget undantag.
– När vi ställer frågor om vad som är viktigt vid val av aktör så ser vi att faktorer som image och att en aktör varit med länge i branschen kommer högre upp på listan över viktiga attribut. Att man varit kund tidigare har också ökat något. Det viktigaste vid valet är fortsatt bra service, och därefter kommer frågan kring räntor och avgifter, säger Johan Parmler.
De med fortsatt nöjdast kunder
Ett antal företag inom lån och sparande har nöjdast kunder år efter år. Det handlar om SBAB inom bolån och fastighetslån och Avanza inom sparande. Länsförsäkringar Bank får bäst betyg inom privatlån.
– Både SBAB och Avanza utmärker sig kring att det är enkelt att bli och att vara kund samt att de har bra funktionalitet kring digitala tjänster. Det är idag affärskritiska kundbehov. Enkelhet är också en anledning till Länsförsäkringar Banks höga resultat, säger Ludwig Schmidt, analytiker på SKI.
Om SKI:s studie
Datainsamlingen pågick under oktober och november 2023. Närmare 5 500 intervjuer har samlats in. SKI:s kundnöjdhetsindex kan anta värden mellan 0 och 100, där index över 75 är mycket bra.
publicerad 6 december 2023