Att förändra en etablerad organisation och anpassa den till nya förutsättningar är ofta en stor utmaning. Utrymmet för långsiktig planering begränsas av händelser och frågor som upplevs som brådskande men som egentligen främst har kortsiktiga effekter. Denna bok vill vara ett stöd för strategisk utveckling genom att beskriva hur man kan gå tillväga när man vill skapa en bestående kund- och processorientering i en organisation.
Boken är indelad i åtta kapitel. Det första innehåller en problemdiskussion och en sammanfattnng av mozaik-metodens förändringsmodell: Definiera mål, processer, strategisk planering, roller och styrmodell, organisatoriska konsekvenser samt förankring och förverkligande. Verksamheten struktureras utifrån kunder, processer, leveranser och resurser. Arbetssättet bygger också på en tydlig rollfördelning och uppdelning mellan process-, leverans- och personalansvar. I de efterföljande kapitlen beskrivs mer i detalj vad som ska göras i de olika stegen för att komma från den ”organisatoriska leran” till en ”mosaik av tydliga strukturer”. I slutet på dessa kapitel finns även en sammanfattning där respektive stegs viktigaste moment repeteras. Avslutningsvis finns ett kapitel med tre exempel på organisationer där Mozaik-metoden har använts framgångsrikt och med olika typ av inriktning – administrativ utveckling, organisationssammanslagning samt utveckling av geografiskt spridd verksamhet.