Chefens förändrade ledarstil blev nystart för Eton Skjortor

Kvalitetsutveckling Det svenska skjortföretaget Etons vägval att satsa på kvalitet och utveckling trots att stora delar av svensk konfektionsindustri lades ned på 70-talet har blivit en framgångssaga. Idag är bolaget världsledande på kvalitetskjortor. Delvis tack var en omvälvande kulturresa då vd:n omvärderade sin ledarstil. Något som fick oanade konsekvenser.

Chefens förändrade ledarstil blev nystart för Eton Skjortor
Hans Davidsons arbete med att utveckla sitt eget ledarskap ändrade bolaget från grunden.

I andra numret av kvalitetsmagasinet 1990, som fortfarande hette QA Magasin, intervjuades den då 32-åriga vd:n Hans Davidson. Han var den tredje generationens företagsledare i familjeföretaget och berättade om deras unika koncept med kvalitetstänkande både i produktionen och gentemot medarbetarna och kunderna. Idag är han pensionär och lämnade för knapp två år sedan över ledartröjan till nästa generation. Han bor fortfarande i Gånghester, en liten ort utanför Borås, där även företagets huvudkontor ligger kvar sedan bolaget startades redan 1928.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Från att ha sålt cirka 100 000 skjortor om året på 90-talet säljer Eton idag cirka 1,2 miljoner skjortor världen över och företaget omsätter nu runt en miljard kronor per år. Flera faktorer har varit avgörande för att kunna nå den magiska miljardgränsen.

En av de mest omvälvande förändringarna som ligger till grund för hela bolagets positiva framfart var att utveckla kulturen och ledarskapet, berättar Hans Davidson.

– Runt 2006 bestämde vi oss för att vara världsledande på kvalitetsskjortor. Men jag upplevde att organisationen inte riktigt hängde med i mina visioner. Medarbetarna var helt enkelt inte lika motiverade som jag själv var. Därför lät jag företagshälsan Previa intervjua alla anställda för att ta reda på hur det stod till. Det visade sig att mitt ledaskap var en del av felet.

Gammal ledarstil

Hans Davidson fick veta att hans visionära sätt att leda där han själv var långt framme inte riktigt stämde överens med de anställdas förväntningar som jobbade i nuet.

– Jag fick helt enkelt ändra på mig och tog tag i frågan genom att skicka både mig själv och ett team på cirka 30 personer på utbildning.

De gick en utvecklingskurs om hur man leder sig själv och hur ens eget beteende påverkar andra. Sedan dess har organisationen arbetat systematiskt med ledarskapet och kulturen.

Erkände brister

Visst var det svårt att ändra beteende men utbildningen var väldigt transparent och gav verktyg för hur man kunde ge feedback på ett bra sätt.

– Det ledde till att människor öppnade upp sig och jag erkände mina brister. Förr skulle jag alltid berätta hur saker och ting var. Men medarbetarna hade ju redan svaren och det är en stor skillnad jämfört med att någon pekar med hela handen. Det tog några år att bryta detta beteende, mycket tack vare väldigt bra feedback.

Hans Davidson berättar att resultatet fick oväntade konsekvenser och förändrade bolaget i grunden.

– Det blev mer transparens och skapade mer stolthet och framförallt blev det ett mer självgående bolag. Vi som gick utbildningen blev ett väldigt fint team. Vi är ju ett litet bolag så det är väldigt viktig att vi får rätt människor, rätt kultur och kompetens.

Etons skjortor håller länge och är nästa generations vintageskjortor.
Etons skjortor håller länge och är nästa generations vintageskjortor.

Superhög kvalitet

Eton jobbar med ett eget kvalitetsledningssystem. De har till exempel en produktionshandbok för alla skjortmodeller så alla fabriker och sömmerskor vet exakt hur alla moment i produktionen ska gå till.

– Trots att vi har sex fabriker med 800 sömmerskor är produkterna identiska och jag kan inte se någon enda skillnad mellan dem. Endast 2 promille av vår försäljning är reklamationer.

Hans Davidson menar att det är en miljöfråga att hålla en hållbar hög kvalitet.
– Vi säljer morgondagens vintage-skjortor som håller i flera generationer om man sköter dem bra.

Lyssnar på kunderna

Högsta servicenivå och lyhördhet för kundernas behov har varit en annan framgångsfaktor för Eton. Både till återförsäljare och nu även via nätförsäljningen.
– Vi har varit noga med att anpassa oss efter kundbehoven. En måttanpassad skjorta tar 14 dagar att få levererad och vi har en lagerservice så om du beställer före kl 15 så kan vi leverera ut till 60 länder samma dag med 95 – 97 procents leveranssäkerhet.

Detaljhandeln är under stor press och omställning. Eton var tidigt ute med att ändra köpprocessen anpassad till näthandeln samtidigt som de har digitaliserat hela bolaget för att få sömlösa processer.

– Man måste vara försiktigt när alla springer åt alla håll och inte gå för fort fram. Vi har många stabila kunder som anpassar sig steg för steg till nya köpbeteenden. Så visst är online viktigt men samtidigt finns detaljhandeln kvar och där måste man skapa en upplevelse för kunden i butiker.

Etons lager i Gånghester är automatiserat och levererar skjortor till 60 länder.
Etons lager i Gånghester är automatiserat och levererar skjortor till 60 länder.

Nya kundbeteenden

Hans menar att kunderna alltmer kräver ett sömlöst flöde mellan att prova i butik, handla på nätet, returnera eller byta varan i butik och att företaget måste hantera detta backoffice.
För att kunna fortsätta med en kraftig tillväxt har företaget nu investerart i ett helt nytt affärssystem som och i ett automatiserat robotsystem för lagerhantering, och är redo att fortsatt ta sig an den digitala kundresan.

Viktigt med rätt värderingar

Förutom digitaliseringen är framtidens stora utmaning för Eton att hitta rätt kompetens med rätt värderingar. Eton har kontor i Gånghester, Stockholm, Düsseldorf, London, New York och i Como i Italien.

– Man kan säga att vi har olika anställningshubbar. Vi kan få kompetens från olika delar av världen och oavsett var de jobbar kan de arbeta med utvecklingsprojekt i Gånghester. Det underlättar för oss att få tag på bra medarbetare.

Sedan 2016 ägs Eton av EQT. Sedan Hans Davidson pensionerade sig har David Thörewik från H&M Group Weekday tagit över vd-skapet.

– Han har samma värderingar som bolaget och har en gedigen erfarenhet från modebranschen. Det är otroligt viktigt att man förstår hela produktionsprocessen och är noga med kvalitetsfrågan.

Fakta

Eton Shirts

  • Cirka 300 anställda i fem länder: Sverige, Tyskland, Storbritannien, Italien och USA.
  • Skjortorna sys upp av cirka 800 sömmerskor i Rumänien och Makedonien.
  • Produkterna säljs i cirka 60 länder varav USA är den största marknaden med 40 procent av försäljningen. Företaget har egna butiker i flera länder och skjortorna säljs också via några av världens mest exklusiva varuhus och online.
  • Företaget startades 1928 i Gånghester utanför Borås av makarna David och Annie Pettersson.
  • 1948 tog sönerna över företaget och på en resa till England stötte de på namnet Eton. Snart säljs den första The Eton shirt.
  • 1992 lanserade Eton väldens första strykfria skjorta framtagen med en speciell teknik.
  • Hans Davidson egen favoritskjorta:
    En extremt tunn flanellskjorta i en blandning av bomull och tencel.

Kunskapsmaterial

Bloggar

Böcker

Karriär

Ledare

Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.