Visste du att 25 procent av alla chefer överväger att sluta på grund av konflikter de måste hantera? Det finns en märklig bild av att chefer med lätthet ska kunna ta tag i motsättningar. Men du vet lika väl som jag att så inte är fallet även om du som chef ofta har en god bas i konflikthantering.
Motsättningar är livsviktiga för en verksamhet. De är syret som skakar om och ifrågasätter rådande beslut och värderingar. Detta kallas utveckling. Att som chef effektivt hantera motsättningar på arbetsplatsen är av yttersta vikt för att garantera att verksamheten uppfyller uppsatta mål. Men små konflikter eskalerar lätt och dränerar samarbeten. Detta leder till minskat engagemang och produktivitet bland personalen. Kostnaderna är oerhörda, inte minst om konsulter till slut behöver kopplas in. Genom att du som chef utbildar dig i medling kan du ta tag i motsättningar i ett tidigt skede och säkra goda samarbeten på arbetsplatsen. Jag ser det gång på gång, hur medling stärker modet hos chefer. Plötsligt har de en lathundsbaserad struktur att falla tillbaka på och får på så sätt lättare att ta tag i svåra situationer.