Det finns många myter som omger ledarskap. Bland annat finns det en idealbild som säger att en ledare ska ha en utmanande vision om framtiden och sedan inspirera andra att nå den.
Men försök att leva upp till detta ideal leder ofta till att ledaren blir isolerad och misslyckas med att genomföra förändringar. För mycket krut läggs på visioner och strategier, för lite på samtal och dialog. Många gånger får nytillträdda chefer inte heller något bra stöd för reflektion. Det visar en fyraårig studie av nytillträdda chefer på högre positioner som Ashridge Consulting genomfört i Storbritannien och Frankrike.
I stället visar studien att ledarskap på högre nivåer framför allt handlar om att bygga relationer, att diskutera igenom verkliga problem och utmaningar som organisationen står inför tillsammans med sina medarbetare. Detta visar sig också ha en bättre effekt när det gäller att skapa gemenskap än andra typer av teambuilding-aktiviteter.
Undersökningen visar också att nya chefer behöver hjälp med att reflektera och tänka igenom det som sker i organisationen, antingen med en extern coach eller med någon inom organisationen, skriver Human Resource Briefing.