nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Dags för en livsstilsförändring?

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Går du i Leantankar? Då är du förmodligen inte ensam. Runt om i Sverige pratas det Lean, på små och stora företag, på industrier och tjänsteföretag, i kommunhus och på sjukhus.

Men alla är inte odelat positiva. Vissa älskar, andra varnar för Lean. Det är lätt att dras med och lockas av den Toyota-inspirerade modellen för de konkreta verktygen, samtidigt som den filosofiska tanken på ett djupare plan kan vara smått obegriplig och svårgreppbar.

Ordet Lean kan på svenska översättas till mager. Eller smal. Den lilla betydelseskillnaden illustrerar också mycket av problematiken med Lean. När jag i höstas träffade Leanexperten Jeffrey Liker målade han upp en bild som på ett tydligt sätt lyfter fram hur skillnaden i synsätt har betydelse för hur väl man lyckas med Lean.

Han pratade om att gå ner i vikt. Att bli mager. Många lockas av bantningspiller, olika former av dieter och viktminskningskurer. På kort sikt kan de också vara effektiva. Men för att bli långsiktigt smal handlar det inte om att bara banta bort fettet. Det krävs en ny livsstil. Och för den som vill gå ner i vikt är målet förmodligen inte att bli mager, utan att bli smal i betydelsen vältränad.

På samma sätt som det inte finns en mirakeltablett som gör kroppen vältränad, så finns det inget piller som gör företaget Lean. En organisation som är Lean är inte mager och utarmad. Den har visserligen gjort sig av med överflöd, sådant som gör processer och arbetssätt tunga och otympliga. Men den är stark och uthållig. Den bärs upp av trygga och drivande medarbetare. Och för att hålla spänsten tränas den ständigt med nya utmaningar som blottar förbättringsmöjligheter.

Precis som i allt annat kvalitetsarbete handlar Lean om att bygga sin verksamhet med långsiktighet. Lean är ingen tillfällig trend man hakar på för att banta organisationen. Inte heller ett enskilt verktyg som löser ett isolerat problem. Att göra verklighet av Leantankarna kräver någonting mer – en livsstilsförändring i verksamheten. Det är först då som du kan bli Lean på riktigt.

Taggar:

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Så jobbar Telia för att få toppbetyg

Med personliga relationer, fokus på service och en mänskligt kontakt när tekniken strular har Telia placerat sig i topp när det gäller nöjda kunder i mobilbranschen.
– Hemligheten ligger i en kombination av bra digitala tjänster och personliga relationer, säger Patrik Granström, chef för små och medelstora företag på Telia.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.