Med datadrivna metoder kan utbildningen individanpassas både för de som ligger i framkant och de som halkar efter.
Data kan höja kvalitet i utbildning – används på fel sätt
Skola Genom att följa och agera på data om elevers frånvaro eller årskursens provresultat kan ge positiva effekter på utbildningskvaliteten i skolan. Datan finns – men det råder brist på kompetens i hur den ska nyttjas.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– Forskning om datadrivna metoder i skolan har bedrivits i ett par decennier. Ändå finns inte så många studier om hur skolor tar sig an uppgiften när de får lägga upp arbetet helt själva. Oftast har skolan fått en färdig idé från en forskare eller sin huvudman, säger Robert Hegestedt, doktorand vid Institutionen för data- och systemvetenskap på Stockholms universitet, i ett pressmeddelande.
Hegestedt har studerat hur datadrivna metoder kan användas i svenska grund- och gymnasieskolor. Utifrån studiens resultat saknar många rektorer och lärare förmågan att arbeta datadrivet, skulle skapa en frågeställning som angriper problemet på rätt sätt och kunna samla in, förstå och agera på data.
I vissa fall var GDPR ett hinder för lärarnas och rektorernas förmåga att arbeta datadrivet, de visste inte vilken typ av information de fick samla in och inte. I andra fall saknade skolpersonalen ett gemensamt språk för att arbeta datadrivet.
– Ett annat problem är de befintliga digitala systemen. Skolan är full av data, men ändå kan det vara svårt att jobba datadrivet. Systemen är inte kompatibla med varandra, eller så går det bara att få ut data på aggregerad nivå, förklarar Robert Hegestedt i pressmeddelandet.
– Slutligen hade många skolor svårt att hitta tid och resurser till att arbeta med datadrivna projekt. Vardagen är full av arbetsuppgifter ändå, beskriver Hegestedt ytterligare.
För att lyckas med att arbeta datadrivet pekar Hegestedt på ett systematiskt arbete och vikten av en bra organisationskultur.
– Det är svårt att lösa komplexa problem med enkla åtgärder. Vi måste ha ett systematiskt arbetssätt för att komma vidare, säger Robert Hegestedt.