Resurspedagogen Peter Håkansson har varit drivande i arbetet med att skapa en bättre skolmiljö i Surahammar, som inleddes läsåret 2000/2001. Då intervjuade han 350 elever i årskurs 3-7 i Surahammars skolor om hur de upplevde sin skolsituation. Slutsatsen var att barnen upplevde skolan som stökig och att de behövde arbetsro. Peter Håkansson har arbetat som lärare i 32 år, bland annat med barn i behov av särskilt stöd och menar att det inte är barnen som är problemet när skolmiljön är stökig. Skolans miljö är bara en spegling av den ökande stressen i samhället.
Promenad på schemat
För att skapa ett mer avslappnat klimat i skolan gjordes en rad förändringar. Varje morgon börjar numera med en samling då man pratar igenom vad som ska hända under dagen. För att få mer struktur på arbetet läggs schemat i längre pass och varje dag ingår en halvtimmes promenad i schemat. Promenaderna ska råda bot på ”spring i benen” och är ett tillfälle för samtal mellan lärare och elever. Massage och avslappning ingår i schemat under veckan och varje skoldag avslutas med en utvärdering. Meningen är att man ska fokusera på det som varit bra och sedan försöka ta med sig det till nästa dag, berättar Peter Håkansson.